Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

© 2011 - 2017 BraMat AS
Annonse:
Annonse:

Enklere, sunnere og bedre lakserett skal du lete lenge etter!

Det beste av alt, er at denne retten slår an hos både barn og voksne. Og så er det rom for tilpasninger. Hos oss har vi for eksempel et «luksusbarn» som helst vil ha salmalaks stekt såvidt på hver side slik at den fremdeles er litt rå i midten.

For at det ikke skal bli altfor dyrt, pleier jeg derfor å kjøpe et lite stykke salma til ham (og meg som jo også digger laks på den måten), så får resten av familien frossen laks som de syns smaker like godt ;-)

Minstemann liker ikke koriander og vårløk, så da legger jeg til side litt mangosalsa til henne før jeg har nedi disse to ingrediensene. Og så pleier jeg å servere med brokkoli ved siden av, for at det skal bli enda mer grønnsaker, og fordi brokkoli er noe alle liker.

Som vanlig har jeg ingen eksakt oppskrift, men denne retten lager jeg omtrent slik:

Mangosalsa

  • 1 stor moden mango
  • 2 avokado
  • 2 vårløk
  • 1/2 agurk
  • 10-15 cherrytomater
  • Koriander
  • Saften av 1/2-1 lime
  • Evt. noen dråper olivenolje
  • Gjerne 1/2 chili

Kutt mango og avokado i små terninger, kutt opp resten av grønnsakene og bland sammen med mango og avokado. Bland i koriander og evt. litt chili, og press over saften av lime. Ta gjerne noen dråper olivenolje over også.

Laksemiddag

  • Laks til hele familien
  • Villris til hele familien
  • Gjerne brokkoli eller andre grønnsaker
  • Koriander og vårløk
  • Lime
  • Soyasaus
  • Sesamfrø

Stek eller grill laksen. Hvis du bruker salma eller annen laks som kan spises rå, stek den kun i kort tid på hver side slik at den holder seg rå i midten. Dryss gjerne litt sesamfrø over den ferdigstekte laksen.

Kok ris etter anvising, og kok gjerne noen grønnsaker ved siden av. Legg ris på hver tallerken, og et laksestykke oppå. Ha gjerne over koriander og vårløk, og la det ligge litt lime på hver tallerken som kan presses over fisken. Server med mangosalsa og evt. andre grønnsaker, og la de som vil ta soyasaus over fisken (veldig godt).

De minste syns ofte det smaker godt med en klatt rømme til denne retten.

Kilde: www.brahverdag.no

Annonse:

Ukens oppskrifter

Siste tester

Grønnkålen er proppfull av vitaminer og mineraler.