Trent bort menstruasjonen

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Hvordan få mensen tilbake?

Hei, jeg er en jente på 15 år som har hatt en forstyrret forhold til mat i et par år. Jeg er en aktiv fotball spiller og langrennsløper som trener ca 1,5-2 timer 6 dager i uken. I en vanskelig periode endte det med at jeg gikk ned 6 kilo og mistet mensen. Det er syv måneder siden og jeg har ennå ikke fått mensen tilbake? Hva bør jeg gjøre?


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer: 

cathrine
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra ”Sunt og Godt” på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og www.bratrening.no, og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål. Dette er et viktig spørsmål som mange jenter lurer på.

Mye trening og lite mat vil etter tid kunne føre til uregelmessig menstruasjon, eller at menstruasjonen uteblir helt. Dette gjelder spesielt kvinnelige idrettsutøvere som trener mye slik som deg, men også jenter som bare trener en del samtidig som de spiser for lite kan oppleve dette.

Du sier ikke noe om hvor mye du veier nå, men siden du gikk en del ned i vekt og mistet mensen som et resultat av dette, så er det mye som tyder på at du veier for lite i forhold til høyden din.

Derfor uteblir menstruasjonen

At mensen er borte tyder på at kroppen er i ubalanse. Forsvunnet eller uregelmessig menstruasjon skyldes et komplekst samspill mellom flere faktorer slik som forstyrret spiseadferd, lavt energiinntak eller kronisk negativ energibalanse, økt treningsvolum og økt intensitet eller psykisk stress.

Redusert immunforsvar og lav beintetthet

Det er fint at du har sendt oss et spørsmål, for det viser at du ønsker å gjøre noe med problemet ditt. Og det er bra, for hvis du over lang tid trener mye og spiser for lite kan det være svært skadelig for deg. Det kan blant annet virke negativt inn på immunforsvaret, noe som kan gjøre deg syk.

Redusert energiinntak og vektreduksjon påvirker også psyken, og kan gi svekket selvfølelse, angst og depresjon.

Det er også vist at menstruasjonsforstyrrelser eller fravær av menstruasjon fører til østrogenmangel, noe som virker inn på beinmassen.

Beinmassen vil bli gradvis redusert med økende antall fraværende menstruasjoner. Jo lenger en kvinne har menstruasjonsforstyrrelser, jo større risiko har hun altså for å få en redusert beinmasse, og på sikt beinskjørhet og risiko for beinbrudd.

Les også: Syke eller veltrente jenter

Dette er kanskje ikke noe nytt for deg, men det er altså viktig at du i tiden fremover fokuserer på å få i deg nok mat i forhold til treningen, og kanskje trapper ned på treningen i en periode. Hvis du ikke klarer dette selv, bør du ta kontakt med noen som kan følge deg opp og hjelpe deg.

Ønsker deg lykke til videre!

 

 

 

Kommenter med Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev