Annonse:

sunn vaar 2017

 
 

Mindre kjøtt, mer jern?

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Jeg spiser ikke kjøtt og har lett for å få jernmangel.

Hei, jeg har kuttet kraftig ned på kjøtt i kosten av ideologiske grunner. Men i et hektisk liv har jeg ikke klart å få til et godt nok kosthold som skal erstatte dette. Jeg har også lett for å få jernmangel, og det er jo en utfordring uten kjøtt. Har dere et forslag til diett og råd om hvilke feller man kan gå i? Spiser forøvrig fisk, egg og meierivarer.

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh svarer:

Annonse:
Dette er en av ufordringene ved å kutte ut kjøtt fra kostholdet. Kjøtt (og innmat) inneholder nemlig lett tilgjengelig jern, hem-jern. Personer som har lett for å få jernmangel må derfor være ekstra påpasselige når jernbehovet skal dekkes. Da bør du både velge annen jernrik mat og spise mat som fremmer jernopptaket.

Om du spiser fisk og egg, så kan disse bidra med hem-jern. Fisk inneholder i tillegg en faktor som fremmer jernopptaket fra maten.

Gode jernkilder er i tillegg bønner og linser, grovt brød og helkorn, grønne bladgrønnsaker (f.eks. brokkoli, grønnkål og rosenkål). Tørket frukt som fiken, aprikos, svisker og rosiner inneholder også jern.

Spis denne maten sammen med vitamin C-rike matvarer, som paprika, appelsin, kiwi, kålrabi, kål og potet. Vitamin C omdanner jernet i tarmen slik at det lettere tas opp av kroppen.

Hvis du likevel plages av tilbakevendende jernmangel, bør du ta et kosttilskudd i tillegg.

 Ler mer:

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Annonse: