Blåbær (Vaccinium myrtillus)

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

>Blåbær er en svært populær antioksidantkilde. Blåbær inneholder foruten antioksidanten vitamin C, store mengder andre antioksidanter.

Dette er en av de mest antioksidantrike bærene vi har i Norge. Det er særlig antioksidantene antocyanidiner og ellagsyre vi finner i blåbær. Dette er sterke antioksidanter som kan nøytralisere frie radikaler i kroppens vev og celler og forhindre celleskade. Jo modnere blåbærene er når du plukker dem, desto mer antioksidanter inneholder de. Det er antocyaninene som gir blåbærene den blårøde fargen. I dyreforsøk har forskere sett at blåbær kan beskytte hjernen mot oksidativt stress. Et kosthold med mye blåbær kan bedre læring og motorikk hos eldre dyr. I laboratorieforsøk har man sett at blåbær kan hemme vekst av kreftceller som kan gi tykktarmskreft og initiere programmert celledød. Blåbær inneholder også kortfibret pektin som virker kolesterolsenkende. Blåbær virker stoppende og kan lette diaré. Blåbær kan du plukke på sensommeren. Fryse ned og bruke dem gjennom resten av året i f.eks. kornblandinger, bakst, smoothies og til syltetøy, suppe og saft. Du kan også få kjøpt frosne blåbær i frysedisken i matvarebutikken. I følge World Cancer Research Fund og American Institute for Cancer Research kan rød, blå og lilla matvarer som er rike på antocyaniner forhindre blodpropp. Disse matvarene har antioksidanter som motvirker aldring og holder blodet sirkulerende og redusere effekten av transfett og prosessert mat.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Lesere av denne artiklen leste også

Meld deg på vårt nyhetsbrev