Gurkemeie (Curcuma longa)

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

> Denne gule roten har lange tradisjoner i Indisk matkultur. Gurkemeie er i samme slekt som ingefær og ligner på denne i utseende.

Tørket gurkemeie males til krydder som bl.a. brukes i karriretter, sauser, garam masala og i sennep og Worcestershire-saus. Gurkemeie brukes gjerne som en billig erstatning for safran og kalles gjerne indisk safran. I store mengder kan gurkemeie gi en bitter smak på maten. Til tross for at den smaksmessig ikke kan sammenlignes med safran, har gurkemeie andre positive egenskaper. I Ayurvedisk medisin anser man gurkemeie for å være rensende og brukes til å behandle en lang rekke lidelser. I gurkemeie finner vi et stoff som kalles kurkumin. Kurkumin har. Forsøk på laboratoriedyr har vist at kurkumin kan være gunstig for å forebygge kreft i mage, tykktarm, hud og lever. Det er imidlertid ikke bekreftet om kurkumin har den samme effekten på mennesker. En voksen person i India kan spise så mye som 4 gram gurkemeie daglig som gir 80-200 mg av det aktive stoffet kurkumin. Gurkemeie kan brukes frisk og rives ved behov. Tørket og malt gurkemeier er mest vanlig på norske kjøkkener og kan brukes i mange slags retter, ikke bare indiske gryter. Ha litt gurkemeie i tomatsuppen, i brun saus, i potetmos og i gryter. I passende mengder gir den ikke smak, men et ekstra tilskudd av antioksidanter.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev