Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

© 2011 - 2017 BraMat AS
Annonse:
Annonse:
Selen er et livsviktig spormineral for mennesker. Selen har betydning for antioksidantforsvaret vårt.

Selen er et livsviktig spormineral for mennesker. Selen har betydning for antioksidantforsvaret vårt. Sporstoffet er nemlig en viktig komponent i flere antioksidantenzymer hvor enzymet glutation peroksidase står sentralt. På denne måten beskytter selen fettsyrene i cellemembranene mot oksidativ skade fra frie radikaler. Selen er også en bestanddel i et enzym som fornyer oksidert vitamin C, f.eks. når vitamin C selv har fornyet brukt vitamin E. Selen er viktig for immunforsvaret, syntese og reparasjon av DNA, reproduksjon og motstand mot virus. Studier viser en sammenheng mellom et høyt inntak av selen fra kosten og redusert risiko for kreft. I følge WORLD CANCER RESEARCH FUND OG AMERICAN INSTITUTE FOR CANCER RESEARCH kan matvarer som inneholder selen muligens redusere risikoen for kreft i lunger, mage og tykk- og endetarm. Selen kan beskytte mot forgiftning av tungmetaller. Mangel på selen kan oppstå ved underernæring. Barn er særlig utsatt. Typiske tegn på selenmangel er endrede negler, redusert vekst og kramper i musklene. Gode kilder til selen i kosten er fisk, inntak, skalldyr og kjøtt. I USA er også sammalt mel, korn og kornvarer en god selenkilde, men i Norge er jordsmonnet fattig på selen og derfor har norske landbruksprodukter et lavt seleninnhold. Store doser selen er skadelig og kan føre til forgiftning. Anbefalt daglig inntak: 40-50 µg