Barn spiser for mye salt

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

To fiskekaker inneholder mer salt enn et barn trenger på en hel dag.

Mange nordmenn får i seg altfor mye salt. Det gjennomsnittlige saltinntaket ligger på rundt 10 gram salt (NaCl) om dagen. Norske, nordiske og internasjonale myndigheter anbefaler at vi reduserer saltinntaket til maks 5 gram om dagen.

Over halvparten av saltet vi får i oss kommer fra industrilagde matvarer som hel- og halvfabrikata. De matvaregruppene som bidrar med mest salt er kjøttprodukter og brødvarer. For eksempel inneholder industribakt brød ofte tre ganger så mye salt som hjemmebakt brød. For mange barn er ferdigmat som pølser, pizza, kjøttboller og fiskekaker er stor kilde til salt.

Barn og salt

Når vi vet at mange voksne spiser altfor mye salt, er det svært sannsynlig at mange barn også får i seg for mye salt. I følge nordiske anbefalinger bør barn under to år maksimalt få i seg 0,5 gram salt per megajoule per dag, noe som tilsvarer rundt 2,2 gram salt om dagen. Mange norske barn får nok i seg mer enn dette.

I følge amerikanske næringsstoffanbefalinger, er anbefalt daglig inntak (ADI) av salt 2,5 gram per dag for barn som er 1-3 år, og 3 gram per dag for barn som er 4-8 år. Den øvre grensen for barns saltinntak er satt til 4 gram om dagen for barn mellom 1 og 3 år, og 5 gram om dagen for barn mellom 4-8 år.

Mye salt i pølser og fiskekaker

Har du et barn på 2 år, bør det i følge anbefalingene ikke få i seg mer enn 2,5 gram salt om dagen. Tar du en titt på ingredienslisten på ferdigmat som pølser eller fiskekaker, vil du se at to pølser eller to små fiskekaker inneholder 2,5 gram salt, altså nok til å dekke hele barnets dagsinntak av salt. Hvis det samme barnet i tillegg spiser litt kjøpebrød og salt pålegg som salami eller tubeost, vil saltinntaket nokså raskt komme over anbefalt inntak.

Dette betyr ikke at du aldri skal gi barnet ditt pølser og fiskekaker, men at det er lurt å bruke rene råvarer og lage maten fra bunnen av flere ganger i uken slik at du selv kan bestemme hvor salt maten skal være.

Derfor bør du kutte ned på salt

Det er flere grunner til at det er lurt å redusere saltinntaket. Undersøkelser viser at et høyt inntak av salt øker risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og kar sykdommer.

Inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker også risikoen for kreft i magesekken. De som spiser mye bearbeidet kjøtt har en økt risiko for kreft i tykk- og endetarm. Bearbeidet kjøtt er en viktig kilde til salt i kostholdet.

Barn under ett år har ikke fullt utviklete nyrer, og vil derfor ikke tåle like mye salt som en voksen. Dette er grunnen til at barnemat på glass inneholder svært lite salt.
Etter hvert som barnet blir større er det fremdeles viktig å kutte ned på salt slik at barnet ikke venner seg til et kosthold med mye salt. Mange voksne er vant til å bruke en del salt for å få ”smak” på maten, men små barn har ikke innarbeidet denne vanen og er derfor ikke avhengig av så mye salt for at de skal like maten.

Slik ser du om det er mye salt i en matvare

Salt (NaCl) er bygget opp av natrium (Na) og klorid (Cl). 1 gram salt tilsvarer 0,4 gram natrium. 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt (NaCl). En teskje inneholder 7 gram salt.

Når du leser en varedeklarasjon og ser at en matvare inneholder 0,5 gram Na per 100 gram, betyr det altså at det er 0,5 x 2,5 = 1,25 gram salt (NaCl) i denne matvaren.

I grove trekk deler vi inn matvarer og retter på følgende måte:

  • Høyt saltinnhold: 1,25 g salt (0,5 g Na) eller mer per 100 g vare
  • Middels saltinnhold: 0,3-1,25 g salt (0,12-0,5 g Na) per 100 g vare
  • Lavt saltinnhold: 0,3 g salt (0,12 g Na) eller mindre per 100 g vare

 Slik reduserer du saltinntaket

  1. Ikke ha salt ved bordet
  2. Ikke tilsett ekstra salt i halv- eller helfabrikata
  3. Bruk krydder og urter istedenfor salt
  4. Reduser saltmengden i oppskrifter
  5. Bak brødet selv
  6. Lag mat fra bunnen av, og bruk mest mulig råvarer
  7. Tynn ut saltinnholdet i posesupper ved å tilsette grønnsaker, bokser med tomater el, og tynn ut dipblandinger ved kun å bruke ½ pose dip per boks med kesam/lettrømme. Det er også lurt å bruke kun 1/2 pose tacokrydder når du lager tacomiddag.
Kilder:
Helsedirektoratet
Livsmedelsverket
Matportalen

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev