Lanserer gigantisk godteributikk.

I går kunne du lese i VG at NorgesGruppen åpner en 200 kvadratmeter godteributikk i Ultrabutikken på Bryn senter i Oslo. Dette står i sterk kontrast til fagre ord om sunnere valg i kjedens Årsmagasin 2014.

Motarbeider Helsedirektoratets råd om å begrense inntaket av tilsatt sukker

I en tid der myndigheter, ernæringsfysiologer og andre fagfolk jobber for bedre folkehelse og forebygging av kroniske sykdommer, motarbeider NorgesGruppen dette aktivt med kyniske grep som å tvinge folk forbi en 200 kvm «fornøyelsespark» av fargesprakende godteri mellom kasser og øvrige matvarer.

Varehussjefen forventer at denne elleville «fornøyelsesparken» med det forlokkende navnet Godteriland, et konsept åpenbart utviklet for å treffe barnefamilier, vil gi en omsetningsøkning for godteri på 30-40%.

Dagligvarekjedens løfte "Ja til sunnere valg" er åpenbart bare fine ord i Årsmagasinet.

Det folkehelsen trenger er et stort utvalg sunn mat til fornuftig pris, ikke enda mer billig sukker designet og markedsført mot stadig mer stillesittende barn (og voksne).

Ikke så sunne ambisjoner likevel?

I årsmagasinet skriver Norgesgruppen at de skal gå i bresjen for et sunnere kosthold med grovere brød og mer fisk, mindre salt og sukker.

– Vår ambisjon er å være best på sunn mat. Derfor har vi vedtatt en konsernovergripende ernæringsstrategi basert på myndighetenes kostholdsråd, utttaler NorgesGruppens egen ernæringsfysiolog, Aina Lien, i Årsmagasinet 2014.

Dette harmonere svært dårlig med lanseringen av Godteriland. Dersom omsetningen for godteri skal øke med 30-40 % vil dette gi en direkte økning av sukkerinntaket hos forbrukeren. Sukker gir hull i tennene og sukkerholdige drikker bidrar økt risiko for overvekt og fedme. Å spise mer godteri øker energiinntaket og forringer kvaliteten på kostholdet.

Dobbeltmoralsk

Det nytter ikke å skryte av stor frukt og grøntavdeling når samme butikkjede satser for fullt på å få folk til å spise mer søtsaker.

Et betydelig steg i retning forverret folkehelse fra NorgesGruppen dette altså - som virkelig fortjener "Ukas kaktus" fra Se og Hør!

Kilder:
  • Dagligvarehandelen, 22.08.14, nr. 26/2014.
  • Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Nasjonalt råd for ernæring, 2011. Helsedirektoratet.
  • NorgesGruppens Årsmagasin 2014. NorgesGruppen ASA.