Småspiser du nok?

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Du blir ikke tykk av å småspise.

Det er ikke mange år siden vi ble anbefalt å kutte ut småspising og aldri spise mellom måltidene. Ikke bare kunne et slikt spisemønster ødelegge matlysten til neste måltid, men det kunne også føre til overvekt. I dag rådes vi til å spise opp til flere mellommåltider om dagen. Ikke rart mange blir forvirret!

Sunt å spise ofte

Det er mange grunner til at det kan være lurt å spise ofte. Forskning viser at et måltidsmønster der du spiser mange små måltider fremfor få og store, kan gi lavere kolesterol, mer stabilt blodsukker, og en lavere utskillelse av insulin.

Med et stabilt blodsukker får du mer overskudd, bedre humør, bedre konsentrasjon og bedre prestasjonsevne. Dessuten viser det seg at det er lettere å holde vekten eller gå ned i vekt hvis blodsukkeret er stabilt. Dette gjør nemlig at du blir mindre sugen på noe søtt, og at du unngår å bli ”oversulten”. Spiser du svært sjeldent, er nemlig risikoen stor for at du spiser mye og usunt når du først spiser.

Undersøkelser viser også at småspising kan være lurt for deg som har temperament. Lavt blodsukker kan nemlig gjøre deg mer hissig enn ellers.

Ikke det samme hva du spiser

Der er altså ikke slik at de som spiser ofte har større risiko for å legge på seg. Men selv om det kan være lurt å spise ofte, er det selvfølgelig ikke slik at det er sunt å spise mellom måltidene uansett hva du spiser. Hiver du innpå sjokolade, brus, kjeks og boller mellom måltidene, er det verken bra for blodsukker, vekt eller helse.

Velger du for eksempel en hvetebolle mellom lunsj og middag, vil du få en kraftig blodsukkerstigning med et like kraftig fall i blodsukkeret. Resultatet er at du føler deg minst like sliten, ukonsentrert, søtsugen og sulten som før du spiste den bollen.

Er karbohydrater farlig?

Forskjell på bevisst og ubevisst småspising

La oss først definere hva vi mener med småspising: Med småspising mener vi ikke at du til enhver tid putter ting i munnen som du ikke engang tenker over at du spiser. For det er nemlig lett å gjøre. Særlig hvis du er en av dem som har en tendens til å spise litt ekstra når du er sliten, stressa eller nedstemt. Eller hvis du er en av dem som nesten uten at du vet om det, stadig putter ting i munnen når du lager mat.

Med småspising mener vi bevisst spising, små sunne porsjoner med mat og/eller drikke som du legger inn mellom hovedmåltidene. For at dette ikke skal føre til at du får i deg mer kalorier enn du trenger, er det viktig at hvert måltid ikke blir for stort.

Protein og karbohydratrik frokost mot vektøkning

Sunt for kroppen, mindre bra for tennene

Det er kun en faktor som tilsier at småspising er usunt: Det er ikke spesielt bra for tennene. Spør du en tannlege, vil tannlegen si at du bør unngå å spise mellom måltidene. En tannlege vil nok også si at du bør unngå å drikke alt annet enn vann mellom måltidene. Selv lettbrus som gir 0 kalorier, kan gi betydelig syreskader på tennene hvis du drikker en slurk her og en slurk der. En gyllen middelvei kan være at du bruker sukkerfri tyggegummi etter at du har spist et lite mellommåltid, samtidig som du unngår de mest sukker- og syrerike mat- og drikkevarene.

Det ideelle mellommåltidet

Det ideelle mellommåltidet inneholder både fiber og protein fordi begge disse næringsstoffene metter godt, og gir et stabilt blodsukker. Dette betyr ikke at du ikke kan spise et eple eller en gulrot mellom måltidene fordi disse inneholder lite protein. Det betyr bare at det er en ekstra bonus om du klarer å få i deg protein til alle hovedmåltidene og gjerne litt i mellommåltidene også.

Frukt og grønnsaker er generelt gode mellommåltider. Både fordi dette er mat som er full av vitaminer, fiber og antioksidanter og relativt fattig på kalorier, men også fordi de aller fleste av oss spiser altfor lite frukt og grønt slik at mellommåltidene er en ypperlig mulighet til å få i seg mer frukt og grønt. Ønsker du å toppe frukt og grønt måltidet med en litt cottage cheese, en kaffe latte, noen mandler, eller en skyr, for at du også skal få i deg litt protein og litt mer kalorier, er det selvfølgelig bare fint.

Slank av nøtter

Tips til mat og drikke mellom måltidene

  • Skyr med eller uten korn
  • En frukt og en neve nøtter (nøttene kan droppes)
  • Cottage cheese med bær og nøtter
  • 2 knekkebrød med pålegg og et glass melk
  • En kaffe latte laget av lettmelk
  • 1-2 never med nøtter
  • Smoothie laget med vaniljekesam, bær og gjerne litt havregryn.
  • En gulrot, en pose sukkererter, eller en boks cherrytomater.
  • Yt restitusjonsdrikk
  • Proteinbarer/måltidserstattere (maks 250 kcal)
  • Et knekkebrød med makrell i tomat
  • En fiskekake med minst 70 % fisk

Kommenter med Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev