Har du hørt om mindful eating?

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Vær tilstede når du spiser!

Har du noen gang opplevd å sitte klistret til tv-skjermen og automatisk strekke deg etter det som står på stuebordet, putte det i munnen og fortsette på samme måte hele kvelden? Eller hvor ofte har du ikke åpnet kjøleskapet, på ren kjedsomhet?

Mer enn bare mat

Mat er helt essensielt for at vi skal leve. Vi trenger mat for å jobbe, tenke, løpe, gå, snakke, sykle og holde kroppen i gang. Men mat er så mye mer enn bare energi og næringsstoffer. Mat er nært knyttet til det sosiale. Når familie, venner eller kollegaer samles er mat så å si alltid involvert. Mat er også følelser. Vi spiser når vi er glade, når vi er lei oss, vi spiser når vi føler oss frustrerte eller stresset. For noen gir mat en indre ro og bidrar til at man slapper mer av. Men kombinasjonen av mat og følelser kan også være farlig.

Mindful eating handler om å legge merke til matens farger, konsistens, lukt og smak.

Mindfulness er hentet fra buddhismen, og er teknikker som handler om å være bevisst på hva som skjer inni og rundt en selv til enhver tid. Mindfulness er en form for meditasjon og har de siste årene fått økt oppmerksomhet i Norge. Teknikken kalles også ‘oppmerksomt nærvær’ og brukes for å lindre stress og depresjon, samt sykdom som høyt blodtrykk og kroniske mage- og tarmlidelser.

Ubevisst spising farligere enn du tror

Vi spiser stort sett på autopilot og tenker ikke mye over verken smak eller konsistens på den maten vi kjenner til og spiser jevnlig. Hjernen vår har vendt seg til hvordan ulik type mat smaker. Men hvordan ville du forklart hva en matvare smaker til noen som aldri har smakt den før? Prøv det og du vil oppleve at det er ganske vanskelig. På samme måte kan det være vanskelig å forklare veien til noen som aldri har kjørt den før. Selv om du kjører den samme strekningen hver dag og vet nøyaktig hvor man skal kjøre, kan det fort stokke seg når du skal begynne å forklare.

Å ikke være bevisst på den maten man spiser kan blant annet føre til overspising, at man legger på seg og dermed øker risikoen for livsstilssykdommer. Det er selvfølgelig mange andre faktorer som spiller inn når det gjelder utvikling av overvekt, men én viktighet er bevissthet rundt det man spiser.

Dette er mindful eating

Det å bli bevisst den maten vi spiser er viktig. Det handler ikke kun om hva vi spiser, men hvordan vi spiser. Mindful eating stammer fra mindfulness og handler om å legge merke til matens farger, konsistens, lukt og smak. Oppmerksomheten skal være 100 % rettet mot maten og måltidet uten forstyrrelser fra omgivelsene som TV, radio eller sosiale medier.

En annen effekt ved å skape matro, tygge maten godt og spise saktere, er at du hjelper kroppen til et bedre opptak av næringsstoffer fordi maten fordøyes bedre. Ro rundt måltidene vil senke nivået av stresshormonet kortisol i kroppen, som har en effekt på blodsukkeret og insulin-utskilling. Ved å være mer bevisst når man spiser settes kroppen i en modus som lettere tar opp næringsstoffer som gir oss energi og som er byggesteiner til cellene våre.

Tips for å være mer oppmerksom når du spiser:

  • Ta noen dype pust før du begynner å spise.
  • Tenk over hvor du sitter når du spiser og hva annet du gjør enn å spise. Ser du for eksempel på tv eller leser avisa?
  • Vær oppmerksom på hvorfor du spiser og på porsjonsstørrelsene.
  • Bruk alle sansene når du spiser; smak, lukt, se og beføl.
  • Bruk god tid på måltidet, legg fra deg bestikket og nyt maten!

Innlegget er hentet fra Kristin Søfteland Sandvei sin blogg Ernæringsfokus

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev