Derfor bør du spise quinoa

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Sunnere enn ris og pasta. Se foredrag med ernæringsbiolog Lise von Krogh.

Stappfull av næringstoffer, fri for gluten, godt på smak, og enkelt i bruk, dette frøet bør du prøve! For quinoa er nemlig et frø, ikke en kornsort som mange tror.

Kokt quinoa har en delikat nøtteaktig smak. Den vanligste typen quinoa er gulaktig, men det finnes andre varianter som er orange, rosa, rød, lilla eller sort.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Se foredrag om quinoa

Ernæringsbiolog Lise von Krogh holdt dette foredrag om quinoa på seminaret til Teknologisk Matforum, 26. april 2017.


Hellig mat for indianere, supermat for helsebevisste

Quinoa kommer opprinnelig fra Sør-Amerika, og var regnet som et hellig frø under inkatiden. Fremdeles er quinoa en av de viktigste vekstene i Andesregionen. I de siste årene har helsebevisste nordmenn fått øynene opp for quinoa, som kan brukes på samme måte som ris, couscous og bulgur, men er enda sunnere alternativ.

At quinoa faktisk er i familie med supergrønnsakene rødbet og spinat, sier noe om at dette er mat for de helsebevisste.

Bra mat etter trening

Som andre frø er quinoa full av sunt fett, fiber og antioksidanter. Planten har et høyt innhold av de essensielle aminosyrene lysin, metionin og treonin som det er lite av i korn og belgvekster. Dette gjør at quinoa regnes som en komplett proteinkilde, og en matvare som er særlig egnet for vegetarianere.

At quinoa inneholder bra med Lysin, gjør at den egner seg godt som mat etter trening fordi lysin kan bidra til frigjøring av veksthormoner og stimulere muskelvekst.

Les også: Melk øker muskelmassen etter trening 

Små bomber av næringsstoffer

Quinoa er særlig rik på flavonoidene quercetin og kaempferol, og inneholder faktisk mer av disse antioksidantene enn blåbær. Quinoa inneholder også bra med kalsium, fosfor, jern, folat, riboflavin, magnesium, fiber og umettet fett.

Som med nøtter, helkorn og andre frø, vil et kosthold med quinoa kunne være med på å forebygge en rekke livsstilssykdommer.

Quinoa er glutenfritt, noe som gjør dette frøet til et godt alternativ for de som ikke tåler gluten.

Les også: Bramat tester middagskorn

Slik bruker du quinoa

Quinoa kan brukes i varme og kalde salater eller til middag istedenfor pasta, ris og potet. Quinoa kan også brukes på samme måte som korn, males som mel og for eksempel brukes i brød enten ved at du har frøene (ferdig kokte) hele i deigen, eller ved å bruke quiona mel som du kan få kjøp i de fleste helsekostbutikker.

Husk at siden quinoa er glutenfritt, har quinoamel ikke samme heveegenskaper som mel som inneholder gluten.

Prøv ut: Linsesuppe med gulrot og quinoa 

Eller: Quinoasalat med koriander, bønner og fetaost

Kilder:
  1. J Tradit Complement Med. 2015 Jul; 5(3): 138–143.Re-discovering ancient wheat varieties as functional foods Raymond Cooper
  2. J Sci Food Agric. 2010 Dec;90(15):2541-7. doi: 10.1002/jsfa.4158. Nutrition facts and functional potential of quinoa (Chenopodium quinoa willd.), an ancient Andean grain: a review.Vega-Gálvez A1, Miranda M, Vergara J, Uribe E, Puente L, Martínez EA.
  3. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=142
  4. http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-quinoa

 

 

 

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev