Hvorfor er rapsolje så sunt?

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Bruk rapsolje som en del av et sunnere kosthold.

Vi anbefales å spise mindre mettet fett og mer umettet fett, samtidig som forholdet mellom omega-6- og omega-3-fettsyrer bør forbedres. Ved å bruke rapsolje i matlaging kan du få et bedre sammensatt kosthold; mindre mettet fett og mer umettet fett og omega-3.

Rapsen har blitt sunnere gjennom foredling

Den rapsen vi opprinnelig dyrket er ikke den samme vi bruker i dag. Tidligere hadde frøene et høyere innhold av fettsyren eurukasyre (22:1, n-9). Denne fettsyren har blitt satt i sammenheng med fettavleiringer i hjerte- og skjelettmuskulaturen hos gnagere.

For å unngå uheldige effekter på mennesker, har man gjennom klassisk foredling redusert innholdet av denne fettsyren til et trygt og meget lavt nivå.

Gunstig sammensetning av fettsyrer

Forelding har dessuten resultert i at raspolje har det beste forholdet mellom vegetabilsk omega-6 og omega-3 sammenlignet med andre matlagingsoljer.

I tabellen under ser du innholdet av omega-6 og omega-3 i ulike planteoljer. Ikke bare kommer rapsolje godt ut med hensyn til forholdet mellom omega-6 og omega-3, totalinnholdet av omega-3 er også høyest blant matlagingsoljer, dvs. oljer som tåler oppvarming. Linfrøolje og valnøttolje egner seg ikke til oppvarming.

Innhold pr. 100 gram olje: Omega-6 Omega-3 omega-6:omega-3-ratio
Linfrøolje 14 g 52 g 0,3:1
Valnøttolje 53 g 10 g 5:1
Rapsolje 20 g 7,7 g 3:1
Hvetekimolje 55 g 6,9 g 8:1
Soyaolje 50 g 5,6 g 9:1
Maisolje 53 g 1,4 38:1
Peanøttolje 21 g 1,3 g 16:1
Olivenolje 6,8 g 0,6 g 11:1
Solsikkeolje 56 g 0,4 g 140:1
Sesamolje 41 g 0,3 g 137:1
Palmeolje 9,1 g 0,2 g 46:1
Kokosfett 1,7 g 0,1 g 17:1

Omega-3- og omega-6-fettsyrene vi her snakker om planteoljer er hhv. alfa-linolensyre og linolsyre. Altså ikke de samme omega-3-fettsyrene som vi finner i fisk som er EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosaheksaensyre). Helsegevinsten av EPA og DHA i fisk er mye sterkere enn alfa-linolensyre som kroppen selv må omdanne til EPA og DHA. Likevel er det gunstig med matvarer som også har en gunstig balanse av vegetabilsk omega-3 og omega-6.

Nordens olivenolje

Raps kan vi dyrker i Norden og derfor er rapsolje en ganske lokal råvare i motsetning til olivenolje. Rapsolje inneholder en god del av den samme fettsyren vi finner så mye av i olivenolje, nemlig oljesyre (18:1, n-9). I tillegg inneholder rapsolje lite mettet fett.

Næringsinnhold pr. 100 gram Rapsolje Olivenolje
Energi  3666 kJ / 892 kcal 3656 kJ / 889 kcal
Fett  99 g 99 g
hvorav Mettet fett  7,3 g 14 g
Enumettet fett  59 g 75 g
Flerumettet fett  28 g 7,5 g
Omega-3 7,7 g 0,6 g
Omega-6 20 g 6,9 g
Karbohydrater  0 g 0 g
hvorav sukkerarter  0 g  0 g
Protein  0 g 0 g
Salt  0 g 0 g
 Vitamin E 28 mg-alfa-TE 18 mg-alfa-TE

Rapsolje er også en naturlig rik kilde til vitamin E og inneholder mer av dette vitaminet enn de fleste andre matlagingsoljer. Vitamin E er en antioksidant som beskyttet fettet mot harskning.

Raps er en viktig matlagingsolje

Raps tilhører kålslekten og er en del av korsblomstfamilie. Fra rapsfrøene utvinnes rapsolje. I Norge dyrker vi raps, men opprinnelig ble den først dyrket i India for hele 4000 år siden. Først på slutten av middelalderen begynte vi å dyrke raps i større omfang i Europa. I dag er dette en av de viktigste plantene vi bruker til å lage matlagingsolje fra. Rapsolje utgjør om lag 16 % den globale produksjonen av matlagingsoljer.

Du trenger bare en matlagingsolje – og det er rapsolje!

Kilder:
  • Eskin NAM og Przybylski R. Rape seed oil/Canola. Encyclopedia of Food Sciences and Nutrition (Second Edition). Elsevier Science 2003.
  • Nasjonalt råd for ernæring. Kostråd for fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Helsedirektoratet, 2011.
  • Matvaretabellen 2016. Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. www.matvaretabellen.no
  • Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas version 2016-02-17.

Kommenter med Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev