Greit å vite om sukker og andre søtstoff.

Kunstig sukker, naturlig sukker, eller uten tilsatt sukker. Hva er egentlig best?

Vi mennesker er født med en naturlig preferanse for søtt, kanskje fordi morsmelken smaker søtt og det ville vært fatalt hvis vi ikke likte morsmelk.

Noen har sterkere søtsug enn andre, dette kan blant annet være arvelig betinget. Jo mer søtt vi spiser, desto søtere må maten smake for at søtsuget skal bli tilfredsstilt. Spiser du derimot søtsaker sjeldent, vil selv en tomat smake søtt og godt.

Sukker er ikke det eneste alternativet

Fordi de fleste av oss er glad i smaken av søtt, men for mye sukker er forbundet med overvekt, diabetes type 2, hjerte- karsykdom og hull i tennene, er vi stadig på jakt etter sukkererstatninger som smaker søtt men som ikke har de samme negative konsekvensene sukker kan ha. En del av disse sukkererstatningene er nå tillatt i Norge, mens andre er ikke lov å selge fordi vi ikke med sikkerhet kan si at de ikke er skadelige for helsen.

Naturlig eller tilsatt sukker

Sukker finnes naturlig i mange mat- og drikkevarer. I frukt, bær, honning og fruktjuicer finner vi fruktsukker (fruktose) og glukose (druesukker), i melk er det melkesukker (laktose), i malt og matvarer som inneholder malt er det maltsukker (maltose), og fra sukkerbeter og sukkerroer får vi sukrose, som er det samme som brukes i vanlig raffinert sukker (farin).

Når disse sukkerartene tilsettes mat- eller drikkevarer, omtales det som tilsatt sukker. Det er viktig å være klar over at det kan være like mye sukker i en matvare som ikke inneholder tilsatt sukker som en matvare som er tilsatt litt sukker. Det er altså ikke slik at naturlig sukker er sunnere enn tilsatt sukker. Det som betyr noe, er hvor mye sukker mat- eller drikkevaren inneholder totalt.

Alternativer til sukker

Hvis du er glad i søtt, men ønsker å begrense inntaket av sukker, finnes det flere alternativer som kan deles inn i følgende grupper:

  1. Kunstige søtstoffer
  2. Sukkeralkoholer
  3. Naturlige alternativer til vanlig sukker
  4. Nyere alternativer; kjemisk fremstilte, men likevel ”naturlige” søtstoffer.

Nedenfor er hver av disse gruppene omtalt.

Kunstige søtstoffer

Aspartam, Acesulfam K, Sakkarin, Cyklamat og Sukralose er eksempler på kunstige søtstoffer som er tillatt i Norge. Disse søtstoffene gir en søt smak uten å påvirke blodsukkeret og uten å tilføre kroppen kalorier. Et unntak er Sukralose som inneholder litt kalorier, men mye mindre enn vanlig sukker. Kunstig søtstoff er ikke skadelig for tennene slik vanlig sukker er.

Sukkeralkoholer

Eksempler på sukkeralkoholer er sorbitol, mannitol, xylitol og isomalt. Sukrin er også en sukkeralkohol, og heter egentlig erythritol. Sukkeralkohol regnes som naturlig sukker til tross for at de ofte fremstilles indistruelt. Sukkeralkoholer gir kalorier, men mindre enn vanlig sukker. Sukrin gir nesten ikke kalorier i det hele tatt. Fordelen med sukkeralkoholer er at de ikke er skadelige for tennene, og derfor brukes de mye i tyggegummi og pastiller. Xylitol har faktisk en positiv virkning på tennene fordi den nøytraliserer surhetsgraden i munnen etter et måltid. Spiser du mye tyggegummi og pastiller, kan det være greit å vite at store mengder sukkeralkoholer kan ha en lakserende virkning.

Naturlige alternativer

Fruktose og stevia er naturlige søtstoffer. I helsekostbutikker kan du dessuten finne naturlige alternativer til sukker slik som Lucuma pulver, Java Brut, Agavesirup og Bjørkesøt.

Fruktose gir kalorier, men det gjør ikke stevia. Fruktose finnes naturlig i frukt, bær, juice og grønnsaker. Fruktose har lavere GI og stimulerer kroppens utskillelse av insulin i mindre grad enn vanlig sukker. Av den grunn har fruktose blitt populært blant overvektige og lavkarbo tilhengere fordi en stor utskillelse av insulin er forbundet med overvekt. Fruktose har en kraftigere søtsmak enn vanlig sukker, noe som gjør at du kan nøye deg med mindre mengder.

Stevia er et søtstoff som utvinnes fra planten Stevia rebaudiana som har en kraftig søtsmak. Stevia har en GI på 0, og virker derfor ikke inn på blodsukkeret. Dette kan være gunstig for de som vil holde vekten og de som sliter med svingende/for høyt blodsukker og evt. diabetes. Tidligere var det mulig å få tak stevia i Norge, men det er nå forbudt av Mattilsynet fordi man foreløpig ikke har nok dokumentasjon på at stevia IKKE er farlig.

Agavesirup er nektar som utvinnes fra kaktus. Dette er et naturlig søtningsmiddel som ikke påvirker blodsukkeret like kraftig som vanlig sukker.

Yaconpulver utvinnes fra yaconrøtter som inneholder mye inulin. Inulin er en type ufordøyelig karbohydrat som smaker søtt, men som ikke tas opp i kroppen. Dette gjør at yaconpulver tilfører omtrent halvparten så mye kalorier som raffinert sukker, og fører heller ikke til samme blodsukkerstigning.

Lucumapulver er laget av den tropiske frukten Lucuma som har blitt tørket og malt til pulver. Dette pulveret skal ha en lavere GI og dermed føre til mindre blodsukkerstigning enn raffinert sukker, og inneholder dessuten både vitaminer og mineraler.

Gula Java er sukker fra kokosblomster som har en karamellaktig smak. Dette sukkeret har lavere GI enn raffinert sukker, og påvirker derfor ikke blodsukkeret like mye som vanlig sukker.

Palmesukker lages av de søte blomstene til kokospalmen, og har en søt og litt karamellaktig smak. Som flere av de andre naturlige alternativene til sukker, gir palmesukker en lavere blodsukkerstigning enn raffinert sukker.

Bjørkesøt er et naturlig søtningsmiddel som finnes i fiberrike grønnsaker, frukt og løvtrær som blant annet bjørk. Bjørkesøt er egentlig en sukkeralkohol (xylitol) og virker derfor på samme måte som andre sukkeralkoholer ved at den gir mindre kalorier og blodsukkerstigning enn vanlig sukker, og er dessuten bra for tennene. Som andre sukkeralkoholer kan Bjørkesøt virke lakserende ved et for høyt inntak.

Nyere alternativer; Kjemisk fremstilte, men likevel ”naturlige” søtstoffer

Det kommer stadig nye alternativer til sukker på markedet. Eksempler på dette er splenda, sukrin og palatinose.

Splenda, eller sukralose som det egentlig heter, er et søtstoff som er helt uten kalorier. Sukralose fremstilles gjennom en kjemisk bearbeiding av vanlig sukker der man tilfører sukkeret kloratomer. Dette fører til at sukralose ikke blir gjenkjent av enzymene som skal bryte ned maten i tarmen vår, noe som gjør at sukralosen passerer forbi tarmen uten å bli brutt ned og tatt opp i blodet. Av den grunn fører ikke sukralose til høyere blodsukker eller økt utskillelse av insulin, noe som kan være positivt for vekten. En fordel med sukralose er at dette søtstoffet tåler både varme og kulde, og kan derfor erstatte vanlig sukker ved baking og produksjon av andre mat- og drikkevarer.

Sukrin er som tidligere omtalt egentlig en sukkeralkohol som heter erytritol. Sukrin er ikke like søtt som vanlig sukker men inneholder minimalt med kalorier og fører dessuten ikke til skader på tennene.

Palatinose er en type søtstoff som utvinnes fra sukkerbeter slik som vanlig sukker. Palatinose gir like mye kalorier som sukker, men fører ikke til like kraftig blodsukkerstigning som vanlig sukker. Palatinose er dessuten ikke skadelig for tennene. Dette søtstoffet er godkjent av EU og kan brukes i produksjon av matvarer i Norge hvis produsenten har søkt og fått godkjent bruken av palatinose i sitt produkt.

Hvilke søtstoffer bør du velge?

Mange nordmenn får i seg altfor mye sukker. Mye av dette sukkeret kommer fra brus og andre søte drikker. Mye sukker øker risikoen for overvekt og diabetes type 2, og ettersom begge disse tilstandene er stadig vanligere, er det liten tvil om at det er mange nordmenn som bør kutte ned på sukkerinntaket sitt.

I en periode, var det mange som byttet ut raffinert sukker med fruktose. I små mengder er det ingenting i veien for å bruke fruktose, men det ikke alle vet, er at fruktose øker nivået av ugunstige fettstoffer i blodet (triglyserider), slik at det heller ikke er særlig gunstig å få i seg for mye fruktose.

Kunstig sukker ser ut til å være et greit alternativ til raffinert sukker, for eksempel ved at du velger lettbrus fremfor brus med sukker. Frem til nå, viser forskningen at du skal drikke svært store mengder med brus (flere liter hver dag over lang tid) for at det kunstige sukkeret skal være skadelig for deg. Men, noen føler at de får større søtsug og blir mer sultne hvis de får i seg kunstig sukker. Gjelder dette deg, bør du selvfølgelig holde deg unna.

Når det gjelder alle de naturlige alternativene til sukker, slik som søtstoff utvunnet av blomster og frukter, kan dette være et greit alternativ til sukker innimellom. Men mange av disse søtstoffene egner seg best til å strø over en dessert, eller ha i en smoothie. Dessuten er det dyrt.

Når alt kommer til alt er det nok med søtstoff som med mye annet innen ernæring; Det beste er å velge litt av alt og ikke mye av en ting.

Og sist men ikke minst; Det aller lureste er å prøve å begrense bruken av søtt uansett hva slags søtstoff du bruker. Gjør du det, vil naturlig søte mat- og drikkevarer slik som frukt og bær, smake mye mye bedre!

Del på

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Kommenter med Facebook

 
 

Spør ekspertene

eksperter

Siste ekspertsvar

Anbefalte oppskrifter