Annonse:

sunn vaar 2017

 
 

Bramat tester brunost

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Brunost er nesten som karamell - mye sukker og fett. Men heldigvis er det noe bra med denne osten også!

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Brunost er et pålegg som de fleste av oss har et forhold til, men som mange utlendinger ikke skjønner noe av. På mange måter minner brunost mest om godteri med sitt høye innhold av sukker, fett og kalorier. Det er altså ingen god ide å kun spise brunost som pålegg. Men, det er faktisk noen næringsstoffer i brunosten som gjør denne til et veldig mye bedre valg enn annet søtpålegg.

Det er ikke jern i brunost!

Mange tror fremdeles at brunost inneholder jern. Det er feil! I gamle dager fikk brunost et naturlig innhold av jern, fordi brunost ble laget i jerngryter slik at noe av jernet smittet over i brunosten under koking. Etter hvert som brunost ble industrifremstilt, fortsatte man å tilsette jern fordi folk var vant til at brunost var en god jernkilde og fordi grupper i befolkningen hadde behov for ekstra jern.

I dag er det nye regler om berikning, og derfor er det ikke lenger tillatt å tilsette jern i brunost. Et unntak er brunost og prim som markedsføres mot barn. Per i dag finnes det bare et produkt som inneholder jern, nemlig Litago prim.

Hvis du er glad i brunost, kan du altså ikke lenger si at du spiser brunost fordi du trenger jern. Men, det er flere andre viktige ingredienser i brunost. Brunost er nemlig en god kilde til både kalsium og jod.

Brunost, en god kilde til jod

De fleste vet at brunost og andre meieriprodukter er viktige kilder til kalsium, men ikke alle vet at meieriprodukter også er viktige kilder til jod, og at brunost er spesielt rik på jod. Det heller ikke alle vet, er at flere av oss spiser for lite jod. De beste kildene til jod er fisk og skalldyr, egg, og meieriprodukter. Ikke salt som mange tror.

Mer kalsium i gulost

Selv om brunost er en kilde til kalsium, er det over dobbelt så mye kalsium i gulost. Mange av oss får i oss mindre kalsium enn det vi har behov for. De beste kildene til kalsium er melk, gulost, yoghurt og andre meieriprodukter som cottage cheese, og skyr.

Les også: Gir melk økt risiko for hjerte- og karsykdom?

Rik på sukker, fett og kalorier

Annonse:
Selv om brunost inneholder en del viktige næringsstoffer, ikke minst jod, er det ingen hemmelighet at denne osten også er rik på sukker, fett og kalorier. For de som spiser variert, og som prøver å passe vekten, er brunost et pålegg som kan spises innimellom, men kanskje ikke på flere brødskiver om dagen. Da er det lurere å velge egg og fisk som de viktigste kildene til jod.

Har du derimot et småspist barn, som er glad i brunost, er dette pålegget et godt alternativ både fordi det får barnet til å spise opp brødskiven sin, og fordi det er en kilde til kalsium og jod.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg brunost som finnes i de største dagligvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye kalorier (kcal), karbohydrater (sukker), protein, fett og kalsium de inneholder.

Kalorier, fett, og karbohydrater trekker ned, mens protein og kalsium trekker opp.

Siden brunost er en kilde til jod og kalsium, som begge er næringsstoffer som mange får for lite av, har vi valgt å gi terningkast 3-5, til tross for at brunost også er rik på karbohydrater, fett og kalorier.

Hvilken brunost syns du smaker best?

Lettere fløtemysost, Tine - 10.2%
Lettere gudbrandsdalsost, Tine - 6.1%
Fløtemysost, Tine - 27.6%
Innherredost, Tine - 7.8%
Millom, Tine - 4.1%
Heidal mørk, Tine - 1.5%
Gudbrandsdalsost, Tine - 26.5%
Misværost, Tine - 5.5%
Gudbrandsdalsost type, Synnøve - 2.6%
Fløtemysost type, Synnøve - 4.7%
Mild brunost, Synnøve - 3.5%

Stemmer totalt: 344
Avstemningen er avsluttet

Testresultater

tine-lettere_flotemysost

Lettere fløtemysost

En av testvinnerne. Lite fett, bra med kalsium, mindre kalorier enn de andre, men faktisk mer karbohydrater enn de andre.

terning5

Energi: 1595 kJ (380 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 48 g
Fett: 16 g
Kalsium: 460 mg
Produsent: Tine

tine-lettere_gudbrandsdalsost

Lettere gudbrandsdalsost

Testens høyeste innhold av kalsium, lite fett, mindre kalorier enn de andre, men mer karbohydrater.

terning5

Energi: 1595 kJ (380 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 48 g
Fett: 16 g
Kalsium: 490 mg
Produsent: Tine

tine-flotemysost

Fløtemysost

Lite kalsium og mye fett, men mindre karbohydrater enn vinnerne.

terning4

Energi: 1832 kJ (439 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 38 g
Fett: 27 g
Kalsium: 330 mg
Produsent: Tine

tine-innherredost

Innherredost

Mer fett, men mindre karbohydrat enn vinnerne. Lite kalsium i forhold til vinnerne.

terning4

Energi: 1832 kJ (439 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 38 g
Fett: 27 g
Kalsium: 330 mg
Produsent: Tine

tine-millom

Millom

Testens laveste innhold av kalsium. Mer fett, men mindre karbohydrat enn vinnerne.

terning3

Energi: 1909 kJ (458 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 36 g
Fett: 30 g
Kalsium: 312 mg
Produsent: Tine

tine-heidal_mork

Heidal mørk

Mindre karbohydrater, men mer fett og mindre kalsium enn vinnerne.

terning3

Energi: 1923 kJ (461 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 39 g
Fett: 29 g
Kalsium: 350 mg
Produsent: Tine

tine-gudbrandsdalsost

Gudbrandsdalsost

Mer fett, men mindre kalsium og karbohydrat enn vinnerne.

terning3

Energi: 1923 kJ (461 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 39 g
Fett: 29 g
Kalsium: 350 mg
Produsent: Tine

tine-misvaerost

Misværost

Mindre kalsium og mer fett, men mindre karbohydrater enn vinnerne.

terning3

Energi: 1923 kJ (461 kcal)
Protein: 11 g
Karbohydrat: 39 g
Fett: 29 g
Kalsium: 350 mg
Produsent: Tine

synnove-gudbrandsdalsost

Gudbrandsdalsost type

Mindre kalsium enn vinnerne. Greit innhold av karbohydrat.

terning3

Energi: 1853 kJ (443 kcal)
Protein: 10 g
Karbohydrat: 37 g
Fett: 29 g
Kalsium: 340 mg
Produsent: Synnøve

synnove-flotemysost_type

Fløtemysost type

Minst protein av alle. Nokså mye fett og kalorier.

terning3

Energi: 1877 kJ (449 kcal)
Protein: 9 g
Karbohydrat: 38 g
Fett: 29 g
Kalsium: 350 mg
Produsent: Synnøve

synnove-mild_brunost

Mild brunost

Testens høyeste innhold av fett. Mangler tall på kalsium. Får derfor ikke terningkast.

Energi: 2009 kJ (483 kcal)
Protein: 6,8 g
Karbohydrat: 33 g
Fett: 36 g
Kalsium: - mg
Produsent: Synnøve

Næringsinnhold per 100 g (hele) Energi, kJ Energi, kcal Protein, g Karbohydrater, g Fett, g Kalsium, mg
Lettere fløtemysost 1595 380 11 48 16 460
Lettere gudbrandsdalsost 1595 380 11 48 16 490
Fløtemysost 1832 439 11 38 27 330
Innherredost 1832 439 11 38 27 330
Millom 1909 458 11 36 30 312
Heidal mørk 1923 461 11 39 29 350
Gudbrandsdalsost 1923 461 11 39 29 350
Misværost 1923 461 11 39 29 350
Gudbrandsdalsost type 1853 443 10 37 29 340
Fløtemysost type 1877 449 9 38 29 350
Mild brunost 2009 483 6,8 33 36 -
Foto: Erik Helgeneset

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Annonse: