Annonse:

sunn vaar 2017

 
 

Nekter sponsing fra sukkerindustrien

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Mangler penger til å gjennomføre The Arctic Challenge.

- Hvis idretten kun kan finansieres ved å promotere diabetes og overvekt, er idretten verdiløs. Da må vi bruke tiden på noe mer fornuftig, svarer Terje Håkonsen i en SMS på VGs spørsmål om han vil akseptere energidrikker som redning for The Arctic Challenge.

Internasjonal konkurranse

Terje Haakonsens legendariske snowboardkonkurranse The Arctic Challenge (TAC) har holdt på siden 1999, og er i dag en av seks internasjonale toppkonkurranser i den globale snowboard serien World Snowboard Tour.

Annonse:
I år har TAC ikke lykkes i å samle inn tilstrekkelig med sponsormidler for å gjennomføre arrangementet. De mangler 2.5 millioner kroner, noe som tilsvarer 1/3 av det totale budsjettet.

I et forsøk på å redde The Arctic Challenge har det lille alpinanlegget Vierli i Telemark initiert en kronerulling for å dekke inn det beløpet som skal til for å unngå avlysning. Dette gjør de fordi de ser viktigheten av å ha en internasjonal snowboard-konkurranse i Norge.

Vil ikke bli sponset av usunn mat og drikke

TAC har siden starten hatt fokus på å servere sunn og god mat til både utøvere, mannskap og publikum, og da aller helst økologisk. De er ett av få idrettsarrangementer som er sertifisert Miljøfyrtårn og de er engasjert i prosjekter om å redusere matavfall (matvett.no).

De har også hatt et fast prinsipp om å takke nei til penger fra produsenter av usunne produkter som brus, energidrikker og godteri selv om dette er industrier som er kjent for å kaste penger etter idrettsarrangementer jfr Coca Cola og McDonalds som sponsorer for OL feks. Dette er utvilsomt et prinsipp som har kostet millioner, og som nå kanskje kommer til å koste så mye at arrangementet på avlyses.

Bramat støtter Haakonsen

Bratrening.no og Bramat.no har stor sans for Terje Haakonsens prinsippfasthet og deler hans bekymring over sukkerindustriens og kanskje særlig de nye energidrikkenes markedsføring av sine koffein og sukkerholdige produkter mot stadig yngre idrettsforbilder og har derfor bestemt oss for å bidra i innsamlingen.

Vi oppfordrer alle som er opptatt av sunn og god mat til å gjøre det samme. Og stiller oss spørrende til at produsenter av sunn mat og drikke ikke er mer opptatt av å sponse arrangementer som The Arctic challenge.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Annonse: