5 tips for en sunn og aktiv 2017

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Viktig å prioritere seg selv.

Det er januar, og du er kanskje allerede lei av å lese om kosthold, trening og slanking? Eller har du bestemt deg for at 2017 skal bli året der du en gang for alle kommer inn i en sunn og aktiv livsstil, men så har du liksom ikke kommet helt i gang enda? Det gjør ingenting, året har så vidt startet, og du har massevis av tid foran deg til å finne frem til en sunn hverdag som passer deg.

Det er nemlig det som er hele trikset: Hvis du ønsker å spise litt sunnere, trene litt mer, og kanskje også gå ned noen kilo, så er det viktig at du gjør det på en måte som passer deg og din hverdag. Ikke legg opp til trening du egentlig ikke liker, eller et kosthold som altfor langt fra det kostholdet du har i dag. Gjør heller små enkle endringer som du vet du kan leve med. Da er sjansen stor for at du lykkes!

Ta gjerne også en titt på våre 5 tips til hvordan du kan gjøre hverdagen sunnere:

1. Velg trening fremfor jobb og ryddig hus

Travle dager gjør at mange av oss ikke rekker alt vi vil og bør gjøre, derfor er det viktig å prioritere. De aller fleste av oss har en tendens til å prioritere jobb, familie, hus, og kanskje også andres behov foran oss selv. Da blir det ofte lite tid igjen til trening og fokus på et sunt kosthold. Hvis du ønsker å leve sunt, er det derfor viktig at du prioriterer deg selv og din egen kropp og sunnhet fremfor alt du ”må” og ”bør” gjøre.

Ta deg en tur på trening selv om huset egentlig bør ryddes, dropp overtidsjobbingen og bruk heller tiden på å trene eller ta deg en tur ut i frisk luft. At du drar fra jobben klokken fire for å trene, handler ikke om at du er egoistisk og selvopptatt, men at du tar vare på deg selv og kommer tilbake med masse overskudd og humør som alle rundt deg vil nyte godt av.

2. Hiv innpå med grønnsaker

De fleste av oss kan gjerne spise langt mer grønnsaker enn det vi gjør. Grønnsaker er naturens egen supermat, stappfulle av vitaminer, mineraler, fiber og gunstige plantestoffer. I tillegg til å spise mer grønnsaker, er det veldig lurt å variere litt. Et tips er å velge hvilken grønnsak du skal ha til middag før du bestemmer deg for om det skal være kjøtt, fisk, kylling eller vegetarmiddag. Test gjerne ut nye oppskrifter og nye grønnsaker, noen ganger hver uke.

Annonse:
Grønnsaker er ikke bare sunt, men metter også godt i tillegg til å inneholde lite kalorier. Det gjør at du som ønsker å gå ned noen kilo, kanskje vil merke nedgang på vekten bare ved å øke inntaket av grønnsaker.

Hvilken grønnsak velger du i dag?

3. Kjøp deg noen fine treningsklær

Innetrening, utetrening, vekter, pilates, yoga eller kondisjonstrening. Alt sammen er med på å gi deg en smidig, sunn og velfungerende kropp. Selvfølgelig kan du trene i gamle joggebukser og slitne treningstopper, men faktum er at gode funksjonelle treningsklær vil gi deg en mye bedre treningsopplevelse.

Skikkelige joggesko og treningsklær som puster godt og holder deg i riktig temperatur, vil garantert gjøre at du får mer ut av hver treningsøkt. At klærne ser bra ut er heller ingen minus når du tar deg en tur på treningssenteret. La derfor 2017 bli året der du kjøper joggesko og treningsklær fremfor enda flere bukser, topper, eller byturer.

4. Stress ned og sov nok

Her er vi litt tilbake til punkt 1; prioritering. Skal du leve sunt, må du prioritere det som er bra for deg. Og noe som er viktig for alle er nok søvn og lite stress. Altfor mange av oss sover for lite og stresser for mye. Resultatet er at vi blir trøtte, stressa, ukonsentrerte og i dårlig humør. Stress og lite søvn virker ikke bare negativt inn på hvordan du føler deg, men det kan også påvirke vekten.

De som sover lite har nemlig større tendens til å spise mer energirik mat, og mindre grønnsaker enn andre. De som sover lite har også en tendens til å ha et uregelmessig spisemønster. Dette kan virke negativt inn på vekten.

5. Velg fullkorn og fiber fremfor lyse kornvarer

Akkurat som de fleste av oss gjerne kunne spist mer grønnsaker, er det mange av oss som får i oss for lite fiber. Mer grønnsaker vil automatisk føre til at du får i deg mer fiber, men i tillegg er det lurt å velge grove kornprodukter fremfor fine.

Jo grovere brødet, frokostblandingen og knekkebrødene er, desto mer fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter inneholder det. Grovt brød og knekkebrød gir dessuten et jevnere blodsukker og bedre fordøyelse enn lysere typer. Bruk gjerne brødskalaen og grovhetsprosenten når du velger brød. Et skikkelig grovt brød bør ha en fullskravert brødskala og en grovhetsprosent over 70.

Slik finner du det groveste brødet

 

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev