Er det så viktig å være myk?

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Derfor bør du trene bevegelighetstrening.

Er det noe poeng å kunne legge hodet på leggene med strake ben, eller kunne sitte i spagaten?

Nei, vi trenger ikke være så veldig myke, men det er lurt å være bevegelig!

Hva mener vi med bevegelig?

Beveglighet i alle ledd så du kan løfte armen over hodet og ta ned noe fra et høyt skap, eller bøye deg ned på gulvet for å knyte skoene er viktig. Kroppen tilpasser seg ditt bevegelsesmønster. Sitter du vil hofteleddsbøyeren din bli kortere, og du kan få vondt i ryggen. Trener du mye styrke og vektløfting vil musklene bli strammere hvis du ikke strekker dem av og til.

Kan man bli bevegelig uten å tøye?

Hvis du ønsker å bli mer bevegelig er nok det mest effektive å tøye musklene statisk i et par minutter på hvert sted. Mange synes det er både ubehagelig og kjedelig, så da dropper de hele tøyningen. Det finnes muligheter får å bli mer bevegelig likevel, og kanskje lettere for mange å utføre. Dynamisk bevegelighetstrening vil gjøre deg mykere uten at du trenger å statisk tøye musklene.

Hva er dynamisk bevegelighetstrening?

Dynamisk bevegelighetstrening er når du strekker musklelen ved å bevege deg samtidig som du strekker. For eksempel ved å svinge benet forover og bakover i en pendelbevegelse så du kjenner at du strekker forsiden og baksiden av låret. Dette er mer for å opprettholde bevegeligheten du har, men du blir også litt mykere hvis du gjentar ofte.

Tips til dynamisk bevegelighetstrening

  • Varm opp før du begynner, det er mye lettere å få stort bevegelsesutslag når du er varm.
  • Start øvelsen forsiktig og ikke rykk til
  • Gå gjennom hele kroppen, finn måter å strekke alle musklene på.
  • Gjenta bevegelselsen i 30-60 sekunder minst
  • Husk nakke, skuldre og rygg
  • Husk at det er mindre skadefare med en bevegelig kropp, og du får en flottere holdning som varer hele livet.

Du trenger ikke være myk, men bevegelig!

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev