Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

© 2011 - 2017 BraMat AS
Annonse:
Annonse:

Pilates blir stadig mer populært både i utlandet og i Norge.

Hollywood stjerner har allerede lenge sverget til denne treningsformen, og norske stjerner har også trykket denne treningsformen til sitt hjerte.  Men hva er egentlig Pilates, og hva er så spesielt med den?

Hvem var Josef Pilates

Det var Josef Pilates (1883-1967) som startet denne treningsformen. Som barn var han plaget med sterk astma, og hadde problemer med å være med på vanlig gym og idrett. Han trente seg opp på egenhånd og ble etter hvert en dyktig sportsutøver. Han drev mye med Yoga som ung. Han var født i Tyskland, men etter 2 verdenskrig emigrerte han til USA. Han giftet seg med en sykepleier og sammen utviklet de en treningsform som kunne passe for alle.

Han fikk hjelp av fysioterapeuter for å finne den beste måten å trene skånsomt, men effektivt  på. Etter 2 verdenskrig trente han opp skadede soldater. De kunne trene mens de satt i sengen, og kom seg fortere enn uten hjelpen til Pilates. Pilates har mange matteøvelser man kan praktisere sittende eller liggende.

Pilates i dag

Pilates er blitt en svært populær treningsform. I Pilates ligger fokuser på stabilitet, balanse, styrke og kroppskontroll. Man gjør en rekke øvelser som også er knyttet til en pusteteknikk. Øvelsene bygger opp den indre støttemusklaturen fra grunnen av så man får en riktig kroppsholdning.

Pilates får deg ikke bare til å se bedre ut, du vil også føle deg bedre. Du vil få en sterkere, og en mer utholdende muskulatur. Du blir mykere og mer løs og ledig i kroppen, noe som gjør at du føler deg mer avslappet og harmonisk. Kroppsholdningen blir bedre og du lærer deg å bruke kroppen på en mer korrekt måte. Og ikke minst, du vil få en mye større dose med energi.

Josef Pilates sa:

Etter 10 ganger vil du kunne føle forskjell.

Etter 20 ganger vil du kunne se forskjell.

Etter 30 ganger vil du ha en helt ny kropp.

Stadig flere idretter tar i bruk Pilates, det er bra for skadeforebygging. Første gang du prøver kan det tenkes at du ikke synes det er så tungt, men etter at øvelsene blir gjort riktigere blir Pilates faktisk bare tyngre og tyngre. Pilates selv sa at det er verdt alle gangene øvelsene blir gjort feil, for når øvelsen blir gjort riktig er det verdt alle gangene man har gjort dem feil.

 

 

Annonse:
Annonse: