Sjekk formen ved hjelp av hvilepulsen

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Det er mange måter å teste formen på. En av de enkleste er å måle hvilepulsen.

Hvilepulsen er sikkert mål på om formen din blir bedre eller dårligere. I takt med stigende form, kommer hvilepulsen din til å synke.

Dersom du ikke har trent på en stund, vil det være svært motiverende å teste hvilepulsen din FØR du begynner med treningen. Den kommer helt sikkert til å synke ganske mye i løpet av kort tid.

Selv om du allerede er godt i gang med treningen, vil du kunne registrere endret hvilepuls som følge av god trening!

Slik måler du hvilepulsen

Du tester hvilepulsen om morgenen med en gang du merker at du har våknet, men før du står opp.

Hvis du har sovet med pulsklokke, kan du bare kikke på den og lese av pulsen.

Hvis du ikke har pulsklokke, teller du pulsslag ved å legge to fingre mot pulsåren like under hake/ kjevepartiet.

Tell i 15 sekunder og start tellingen med 0 - 1 – 2- 3 – osv. Gang det tallet du får med 4 så har du pulsen din.

Hvilepulsen varierer veldig fra person til person. Her er noen vanlige pulsverdier:

  • Svært godt trent (eliteutøver): 30 – 40 slag pr minutt
  • Godt trent (aktiv og ivrig ”Birkebeiner”): 40 – 50 slag per minutt
  • Normalt god form: 50 – 65 slag per minutt
  • Mindre god form: 65 + slag per minutt

Vær klar over at enkelte medisiner/ medikamenter vil påvirke pulsen. Enkelte er født med naturlig høy hvilepuls selv om formen er god.

Fremgang?

Felles for alle, uansett utgangspunkt, er at hvilepulsen går ned når kondisjonen blir bedre.

Dersom du er utrent kan du forvente en nedgang på opp mot 10 slag i løpet av en seks ukers periode med god trening.

God trening vil si tre ukentlige utholdenhetsøkter på mellom 45 og 60 minutter pr gang. Pass på at du tar i litt. Du skal bli varm og ganske andpusten!

Hva forteller testen?

Med stigende form synker hvilepulsen din. Hjertet slår færre slag fordi det nå klarer å pumpe ut mer blod pr slag enn tidligere. På grunn av den økte slagkapasiteten (økt slagvolum) trenger ikke hjertet å slå like mange slag som tidligere for å forsyne deg med nok blod. Du har fått et sterkere hjerte! Lavere hvilepuls er ensbetydende med bedre fysisk form.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev