Trygg trening i høstmørket

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Bli sett!

Treningsøkter utendørs i novembermørket er løsningen for mange med en travel hverdag.

Med temperaturer langt over frysepunktet kan vi vente en stund på at snø skal gjøre morgen- og ettermiddagstimene lysere, noe som krever at alle tar ansvar for å bli sett i mørket.

Det er ikke enkelt å se hvor usynlig man blir med mørke treningsklær langs veien før vi sitter i en bil selv. Altfor mange ignorerer hvor lett det er å synes i høstmørket, særlig når vi skal ut på treningstur. Er det fordi vi ikke har tid til å ta på oss reflekser, eller fordi vi tror at den gode gamle refleksvesten forstatt har refleks som fungerer?

Sett deg selv i situasjonen der det kommer en jogger eller en på rulleski litt for raskt ut i fotgjengerfeltet, eller faktisk langs veien.

Med noen enkle knep blir treningsturen både effektiv og trygg på samme tid.

Smart utstyr som gjør deg synlig for alle:

  • Treningsklær med reflektive felter, glidelåser og lommer.
  • Refleksbånd rundt ankler og håndledd (husk at billykter lyser langs veien, og ikke alltid når opp til reflekser på overkroppen).
  • Refleksvest (refleks blir dårligere med årene og ved vask, så er du i tvil om den du har faktisk fungerer bør du investere i en ny).
  • Bruk refleksspray på boks til klær og sko.
  • Hode- eller annen lykt om du trener på områder det er ekstra mørkt.

Ta hensyn!

Selv om du føler at strekningen du løper på er godt opplyst bør vi alle ta forhåndsregler når vi må krysse veien. Stopp opp for å vise bilister at du skal over, aldri kryss rett over uten å være sikker på at du har blitt sett.

Treningsøkter i høstmørket gir oss muligheten til utetrening så lenge vi har utstyret i orden.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev