Dette er tabata intervall

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

En type høyintensitet kortintervall

Intervall passer for alle, og spesielt for deg som vil ha størst treningsutbytte og mest mulig effekt av treningstiden du legger ned.

Ved å trene intervall får du god effekt både kondisjon- og helsemessig. I tillegg tar det kort tid. Men, du burde avsette minst en halvtime slik at du får varmet skikkelig opp.

Mange intervallformer

Intervalltrening er en treningsform som krever mye av deg og du må presse deg selv både fysisk og mentalt.

Det finnes utallige intervallmetoder, men vi kan grovt dele intervall i kort- og langintervall. Både kort- og langintervall gir god effekt. Det som er viktig, er at du finner en type intervall som passer deg og ditt mål med treningen.

Både høy puls og styrke

Du kan gjennomføre intervalltrening både ved utholdenhetsidretter som løp, sykkel eller svømming, men den senere tid er også intervallprinsippet kommet mer og mer på styrketreningen.

Sirkeltrening, crosstraining og tabata er noen eksempler på dette. Der arbeider du med styrkeøvelser i høy intensitet i korte perioder før du tar en liten pause. Dermed får du både kondisjon- og styrkeeffekt av denne treningen.

Les også: 10 øvelser på 10 minutter

Tabata intervaller er også mulig å gjennomføre uten styrkeøvelser ved for eksempel løping.

Dette er tabataintervall

Annonse:
Tabata intervall er en høy intensitets intervallprotokoll som den japanske forskeren Dr. Izumi Tabata har utarbeidet. Hvert intervallarbeid er på 20 sekunder etterfulgt av 10 sekunders hvile.

Dette repeterer du åtte ganger og det tar da totalt fire minutter. Gjenta igjen og igjen. Utfører du denne intervallmetoden med styrkeøvelser kan du også variere med to øvelser per intervall. På denne måten vil du få gjennomgått flere øvelser enn ved å kjøre hele fire minutter per øvelse.

Slik gjennomfører du Tabata intervall

Velg deg ut fire-fem øvelser du ønsker å gjennomføre. Første øvelse/intervall arbeider du på i totalt fire minutter (20sek arbeid- 10 sek hvile x8) Når du er ferdig med en øvelse, de fire første minuttene, så bytter du øvelse. Gjenta og gjenta til du er gjennom alle øvelsene du har valgt deg ut.

Finn øvelser der du jobber med egen kroppsvekt. Du vil merke at pulsen stiger og musklene rister.

Tips til øvelser for Tabata intervall:

Dette er kun et utvalg av øvelser du kan velge mellom. Det er bare fantasien som kan stoppe deg. Er du usikker på hvordan de ulike øvelsene gjennomføres kan du søke de opp på YouTube.

Gode øvelser er for eksempel: Burpees, utfall, knebøy, spensthopp, push-ups, boksing, fjellklatreren, ,jumping jacks, kettlebell swing, chins, hoppetau etc.

For tips til øvelser: Les også 10 øvelser på 10 minutter

Viktig med oppvarming og nedtrapping

God oppvarming er viktig før alle typer intervalltrening, og bør vare fra 10-15 minutter, og kan være alt fra rask gange til småjogging.

Du bør også trappe ned før hver økt i 10-15 minutter for så å avslutte med lett uttøying.

Husk i tillegg å få i deg tilstrekkelig med næring og væske når du trener. Det er viktig å tenke på kostholdet både før, under og etter trening.

Artikkelen Dette er tabata intervall er hentet fra Bratrening

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev