Ta deg en løpetur for å rydde opp i hodet

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Har du noen gang merket hvordan en løpetur kan få alt til å ”løsne”?

Du blir kreativ, løser problemer, tar viktige avgjørelser, og alt faller liksom på plass.

Dette er faktisk et fenomen; mindlessness, det å la tankene fly, altså det motsatte av minfulness der målet er å være tilstede i nuet.

Bedre hukommelse av trening

Det er nemlig mye bra med å la tankene fly slik de ofte gjør når du tar deg en løpetur. Forskning har blant annet vist at fysisk aktivitet skjerper hukommelsen. Skal du lese til eksamen er det altså en god idé å ta deg en gå, eller løpetur mens du memorerer det du har lest.

Annonse:
Bedre hukommelse av fysisk aktivitet 

En skikkelig løpetur kan få deg til å føle deg som et nytt menneske, og det er egentlig ikke så rart. Forskning viser nemlig en klar sammenheng mellom trening og kognitiv klarhet. Dyrestudier viser at fysisk aktivitet fører til at det dannes nye hjerneceller i hippocampus, et sted i hjernen som er viktig for hukommelse og læring.

Alt faller på plass

Trening øker også blodgjennomstrømningen til i et området foran i hjernen, et område av hjernen som er forbundet med mange av de egenskapene vi forbinder med å klare opp hjernen; planlegging, fokus, konsentrasjon, målsetting, og tidsstyring. Ikke rart vi føler at alt faller på plass med en løpetur.

Positivt ved nedstemthet og milde depresjoner

Løping og annen trening kan også virke positivt for mennesker med milde depresjoner - og på samme måte være med å forebygge depresjon og angst. Årsaken til dette kan være at fysisk aktivitet gir kjemiske endringer i hjernen, som har en positiv innvirkning på humøret vårt. Noen forskere tror trening bidrar til bedre velvære fordi det gir en følelse av større selvtillit, selvkontroll og evne til å gripe utfordringer.

Men det finnes også andre forklaringer på effekten av trening: Ved dype depresjoner reduseres hjernens innhold av serotonin og noradrenalin. Dyrestudier har vist at intens fysisk aktivitet øker hjernens innhold av disse stoffene. Fysisk aktivitet fører også til at det frigjøres endorfiner, kroppens egenproduserte ”lykkehormoner”, som gir oss en følelse av overskudd og velvære.

Det er altså mange grunner til å ta en løpetur eller treningsøkt!

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev