Fra ski til jogging

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Endelig kan vi finne frem joggeskoene, og starte vårens joggesesong!

Mange holder formen oppe under vintersesongen med andre aktiviteter, som skigåing eller løping på mølle inne. Noen liker å løpe i sommersesongen, men trener mer styrketrening inne i løpet av vinteren.

Uansett om du har trent en del kondisjon i løpet av vinteren eller ikke, er det viktig å starte rolig opp med løpesesongen.

Tips til god løpeteknikk

Pass på holdningen!

Ved jogging ute blir kroppen tvunget til å løfte seg selv hvert skritt vi tar, noe som krever at hele kroppen fungerer som en helhet. Selv om vi jogger med bena er det som ved all annen trening viktig med god holdning og fine skuldre!

Enkle øvelser for bedre holdning.

Her er noen enkle tips for best mulig start på uteløpingen:

  • Begynn sesongen med tilvenningsøkter som er kortere enn du satte rekorder med i fjor. Kroppen trenger å bli vant med den nye aktiviteten, dette for å unngå slitasjeskader på f.eks. knær.
  • Invester i GODE og TILPASSEDE sko! Joggesko for dine ben er avgjørende for opplevelsen og for å holde seg skadefri. Finn en butikk som kjører analyse av steg og fot, f.eks. Löplabbet.
  • Har du løpt mye på mølle før, er du vant til å bruke leggmusklene lite. Med styrketrening på disse musklene, f.eks. tåhev vil du kunne forbedre steget og hastigheten.
  • Husk variasjon! Asfalt er utfordrende pga støtet vi får hvert skritt. Har du mulighet til å finne stier, grusveier eller annet mykt underlag, gjør det!
  • Varier også intensitet under økten, dette for å bygge opp alle faktorene som er avgjørende for kondisjonen vår. Finn balansen mellom hardkjøring og langkjøring.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev