Enkel kondisjonstrening for alle

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Slik kommer du i gang med treningen som gir deg bedre kondisjon.

Å trene kondisjon vil forbedre hjertets evne til å forsyne kroppen med viktig oksygen under økt aktivitet, det får oss i bedre form.

Alle ønsker å kunne bære matvarene opp trappa, eller leke med barna uten å måtte hive etter pusten. Dette blir lettere med bedre kondisjon, og det får vi ved å utfordre kroppen under trening eller i andre situasjoner.

Det finnes mange typer kondisjonstrening; løping, sykling, svømming, stavgang, dansing osv. Men den enkleste typen er for mange å gå, enkelt og greit.

Her kommer noen tips til hvordan du kan komme i gang med å øke kondisjonen:

• Sett av minst 30 minutter daglig til fysisk aktivitet hvor pulsen skal øke.

• Finn aktiviteten som passer for deg!

Annonse:
• Start med en rolig oppvarming på rundt 10-15 minutter hvor du holder aktiviteten litt høyere enn på vei hjem fra butikken.

• Når du kjenner deg varm øker du farten/motstand eventuelt stigning.

• Hold intensiteten på et nivå du kjenner er anstrengende, men du likevel kan føre en normal samtale uten å miste pusten.

• Bruk omgivelsene til variasjon. Rask på mellom to lyktestolper, og ro ned frem til neste. Hold farten oppe i bakker, eller ta to og to trinn i trappen.

• Husk å roe ned etter økten. Få ned pulsen, drikk vann og kjenn på den gode følelsen.

• Har du litt knapp tid en dag fungerer det også. Gå hjem fra jobb, eventuelt parker lengre unna. Ta trappene i stedet for heisen, og bruk kroppen aktivt i hvert steg.

• Lek med barna eller hunden! Den mest hyggelige formen for kondisjonstrening.

Mulighetene er overalt, det gjelder bare å bruke dem!

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener.
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev