Er brød fetende?

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

En av tre nordmenn spiser mindre brød enn før.

Mange tror at brød er usunt, og en av tre nordmenn sier at de spiser mindre brødmat nå enn før. Nesten 70 prosent av disse gjør det pga. sunnhet og slanking (Opplysningskontoret for brød og korn, 2011).

Ifølge flere trenddietter, bør du unngå brød fullstendig hvis mået er å gå ned i vekt eller holde vekten stabil. For mange er dette en krevende og dyster instruks, men nå ser det ut til at det finnes gode nyheter for alle som syns det er vanskelig å leve uten brød.

En ny gjennomgang av forskningen på brødinntak og vekt, fant nemlig ikke belegg for at brød i seg selv bidrar til vektøkning. Et kostholdsmønster som inneholder grovt brød/fullkornsbrød ser til og med ut til å forebygge vektøkning.

Forskjell på lyst og grovt brød

Studien tok for seg 38 studier med svært varierende varighet (fra 8 uker til 11 år) og antall deltakere (fra 16 til 74.000).

I noen studier var det en sammenheng mellom vektøkning og inntak av fine brødvarer, men det ble ikke funnet noen sammenheng mellom vektøkning og inntak av fullkornsbrød.

Noen studier viste tvert imot en forebyggende effekt av fullkornsbrød.

Greit med grovt brød så lenge kaloriinntaket ikke er for høyt

Randomiserte, kontrollerte studier anses som den beste typen "bevis" for årsak og effekt i ernæringsforskningen.

Den største og mest relevante av disse studiene varte fra 1973 til 1982, og besto av 12.866 overvektige menn. Mennene med høyt kolesterol ble enten satt p en fettfattig diett eller bedt om å fortsette sitt vanlige kosthold. I denne studien så man at de som fikk i seg en større andel av sitt totale kaloriinntak fra brød, hadde et større vekttap enn de som spiste mindre brød.

Det finnes fortsatt for få gode kontrollerte studier til å si sikkert hvorvidt brød bør inngå i kostholdet ved vektreduksjon, men det finnes samtidig lite som tyder på at det er ugunstig.

Brød kan imidlertid være kaloririkt, så det er selvsagt fullt mulig å legge på seg av det! Men med et kaloribalansert kosthold kan man altså spise brød, fortrinnsvis fullkornbrød, med god samvittighet.

Kilde:
Bautista-CastaÒo, I. & Serra-Majem, L (2012). Relationship between bread consumption, body weight, and abdominal fat distribution: evidence from epidemiological studies. Nutrition Reviews; 70 (4), s. 218-233.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev