Spis langsommere

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Og reduser kaloriinntaket!

Å spise langsommere kan få deg til å spise mindre mat og dermed minske kaloriinntaket. Å bruke lengre tid på måltidet kan være en faktor som kan være med å forebygge overvekt og bidra til vektreduksjon.

Dette viser oppsummeringen til stor studie som har samlet resultatene fra flere studier på området. Studien, som er publisert til American Journal of Nutrition, har tatt for seg trettito publiserte studier som har sett på spisehastighet, mat- og energiinntak samt metthet og sult etter måltidet.

Dette påvirker hvor fort du spiser

Forskning har tidligere vist at overvektige spiser raskere enn normalvektige. Dette kan blant annet skyldes arv, men også tillagte spisevaner.

Antallet ganger munnfullen og måltidet i sin helhet kommer i kontakt med smaksløkene kan påvirke energiinntaket. Det betyr at antallet tygg per munnfull og antallet munnfuller måltidet deles opp i har betydning for energiinntaket.

Annonse:
En teori er at personer som har lært seg til å assosiere antallet slurker, munnfuller og tygg med den metthetsfølelsen som fører til at du avslutter måltidet (i stedet for å forsyne deg en gang til).

Mat med en hardere konsistens som du må tygge flere ganger tar lengre tid å spise enn myk mat som trenger få tygg. Dette kan redusere energiinntaket Det kan også være at mange synes myk mat smaker bedre enn hardere mat og dermed spiser mer mat.

Eksempler på dette kan være:

  • fint brød versus grovt brød
  • potetmos versus hele kokte poteter
  • finmat mat versus hel mat
  • juice versus hel frukt
  • måltid med salat versus et måltid uten salat
  • Farse versus filet

Andre mekanismer som kan påvirke spisehastigheten kan være hormoner og hvordan magesekken fyller og tømmer seg under og etter måltidet.

Men å få muntlig beskjed om at du må spise langsommere ser ut til å ha liten effekt på hvor fort du spiser.

Spisehastigheten påvirker verken sult og metthet

Å spise langsommere fører til et lavere energiinntak, men det påvirker ikke følelsen av sult eller metthet en 2-3,5 timer måltidet. Forskningen viser at tiltross for at energiinntaket går ned så blir ikke dette kompensert med overspising senere på dagen. Forfatterne bak studien legger til at det var færre studier som har studert akkurat dette, slik at denne konklusjonen er ikke nødvendigvis endelig.

Et annet forbehold er at de fleste studier har sett på spisehastighet hos normalvektige og færre studier har sett på det samme hos overvektige.

Fremtidig forskning kan belyse dette ytterligere.

Kilde: Robinson E, Almiron-Roig E, Rutters F, de Graaf C, Forde CG, Tudur Smith C, Nolan SJ, Jebb SA. A systematic review and meta-analysis examining the effect of eating rate on energy intake and hunger. Am J Clin Nutr. 2014 May 21;100(1):123-151.

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev