Slik holder du vekten i julen

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Start dagen med havregrøt!

Juleferien nærmer seg og mange som sliter med vekten gruer seg til denne høytiden. Det er ingenting i veien for å kose seg med god mat i julen, men hvis man legger fra seg alle gode vaner og moderasjon ved hvert måltid over mange dager vil det for de fleste av oss synes på vekten.

Mett og tilfreds av havregrøt

De fleste starter dagen med et sunt og mettende måltid i hverdagen, og denne vanen er det lurt å beholde også i ferien. Starter du dagen på en god måte får du motivasjon til å velge sunnere gjennom resten av dagen.

En ny studie publisert i Journal of the American College of Nutrition har tatt for seg hvor mett man blir av havregrøt sammenlignet med vanlig frokostblanding (Honey Nut Cheerioes ble brukt i forsøket).

Når deltakerne spiste havregrøt til frokost opplevde de økt metthet og redusert sult og ønske om å spise på nytt de neste fire timene.

Havregrøt gir høy opplevd metthet av flere grunner. Den viskøse konsistensen og innholdet av de uløselige fibrene beta-glukan gjør at grøten ligger lenge i magesekken og dermed kjenner man seg mett lenger.

Havre har også et høyere proteininnhold enn mange raffinerte frokostblandinger som ofte er tilsatt sukker. Protein er det næringsstoffet som er mest mettende, i forhold til karbohydrater og fett.

Vil du gjøre havregrøten mest mulig mettende er det lurt å tilberede den med melk, som også er proteinrikt. Du kan også tilsette et egg i grøten, dette gir en glattere konsistens som mange liker. Egg inneholder mange næringsstoffer man ikke får i fra korn, så å tilsette egg gir en mye mer fullverdig frokost.

Kos deg med måte

Frokost er selvfølgelig ikke noen garanti for at man gjør gode valg også resten av dagen, men den er med på å bidra. Mange har ekstra fritid i julen, og hvor mye enklere er det ikke å finne på noe aktivt på formiddagen når man har en sunn, passe stor frokost i magen enn når man har startet med julemarsipan og krumkaker?

Et annet triks for å hindre vektøkning i ferien er å ha frukt og grønt tilgjengelig. Ofte småspiser vi fordi det er lang tid mellom måltidene, og hvis du husker på de sunne mellommåltidene istedenfor kaker og konfekt er du langt på vei til en sunn julefeiring!

Ribbe, pinnekjøtt, riskrem og marsipan er mat som hører julen til. Men for mange er det ikke lenger noe man koser seg med et par dager i romjulen, men nesten hver dag i flere uker. Kos deg derfor med både julemiddag og 1.juledagsfrokost, men prøv å gå tilbake til dine sunne spise- og aktivitetsvaner når juledagene er over.

Kilde:
Candida J. Rebello MS RD , William D. Johnson PhD , Corby K. Martin PhD , Wenting Xie MS , Marianne O'Shea PhD , Anne Kurilich PhD , Nicolas Bordenave PhD , Stephanie Andler BS , B. Jan Willem van Klinken MD PhD , Yi-Fang Chu PhD & Frank L. Greenway MD (2013) Acute Effect of Oatmeal on Subjective Measures of Appetite and Satiety Compared toa Ready-to-Eat Breakfast Cereal: A Randomized Crossover Trial, Journal of the American College of Nutrition, 32:4, 272-279, DOI: 10.1080/07315724.2013.816614

Kommenter med Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev