Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Viktig å trene variert, men mest på det du skal bli god på. 

Jeg liker å løpe, og tenker å trene fotball fremover. Jeg lurer på om langkjøring er gunstig i forhold til fotballen? Jeg har aldri trent langkjøring over tid før, men har lyst til å forbedre kondis og utholdenhet. Har prøvd å lese meg opp litt, men jeg finner ikke noe konkret svar.

Hilsen Miriam


PT Tommy Aslaksen svarer:

tommy
Tommy Aslaksen er utdannet personlig trener, og har jobbet som foredragsholder, PT ansvarlig og lærer ved AFPT. Han er tidligere aktiv alpinist, landeveissyklist, triatlon og multisport.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei Miriam

For å svare enkelt på dette, så for å få en god utholdenhet så må man ha mye langkjørtrening. Man kan komme raskt i form med bare kort og intensivt, men på et punkt vil formkurven flate ut, til og med synke om ikke treningen varieres.

Grunnen er at mye rolig å langt trener de fysiologiske faktorene som er viktige for hjertes pumpeevne og kroppens evne til å transportere oksygen.

Bedre kondis med intervall

Intervall kan vi enkelt si trener hvor hardt hjerte klarer å få blodet ut av hjertet, det vi si hjertets slagvolum. Men begrensningen er uansett hvor mye blod hjertet klarer å transportere i hvert slag, det trener du bedre ved langkjøring. I tillegg blir musklene bedre på forbrenning i musklene uten nok tilgang av oksygen.

Med andre ord, du kan løpe lengre og holde ut fotballkamper bedre med mer langkjørtrening.

Tren variert, og mest på det du skal bli god på

Men fotball er selvsagt en mye mer sammensatt idrett en maraton. Kapasitetskravet for fotball er veldig variert! Her kan det være smart å teste seg opp mot dette kapasitetskravet, hva er dine begrensninger?
Det vil si at tren på det du skal bli god på, og varier med det som kan vær begrensningen for et lite steg videre

Fysisk trener for RBK Geir Håvard Hjelde uttalte dette til VG etter en artikkel om at landets beste fotballspillere hadde utholdenhet som en mosjonist: 


« Fotballspillere er ikke utholdende om man sammenligner med langrennsløpere, de er ikke raske om du sammenligner med sprintere, og de er ikke sterke sammenlignet med vektløftere. Men når det gjelder å spurte, hente seg fort inn, og spurte igjen, er fotballspillere best i verden. Det er den spesifikke utholdenheten som er avgjørende. En klubb som Manchester United har ikke testet oksygenopptaket de siste årene, fordi de ikke tror det er relevant nok for fotball, sier han.»

Annonse:
Annonse: