Hvordan kan jeg legge på meg muskler?

Hei!

Jeg har hørt at når en skal øke muskelmasse bør en ligge i kalorioverskudd. Jeg er undervektig og ønsker å legge meg på meg muskler. Jeg trener lett styrketrening (20-30min) hver dag. Blir kalorioverskuddet til muskler eller lagres endel av det som fett?


Muskelfysiolog og personlig trener Helene H svarer deg.

Hei

Takk for godt sprøsmål om kalorioverskudd, muskler og fett. Det er helt riktig at kroppen trenger et kalorioverskudd, tilgang på energi, for å øke muskelmassen. Dette er fordi det krever mye energi, og byggestener for å både opprettholde, og bygge opp muskulaturen. 

For å bygge muskler er første prioritet å tilføre kroppen nok energi, særlig på de dagene vi trener. Hvordan styrketreningen bør legges opp er også noe å tenke på, da lett styrketrening ikke gir like mye muskelbyggende impulser som tyngre styrketrening. Er du nybegynner, eller veldig undervektig er det svært viktig å starte oppbygningen rolig, så lett styrketrening de første ukene vil få i gang kroppen, og gjøre at du kan unngå skader og overbelastning. Husk på dette når du begynner å trene mer målrettet for å legge på deg muskelmasse. 

Om kroppen er i energioverskudd vil riktig type styrketrening bidra til at energien brukes til å øke muskelmassen, og vil ikke i like stor grad lagres som fett som hos personer som er inaktive. Om alt energioverskuddet går med til muskelbygging, og ingenting til lagring av fettvev er så og si umulig å forutse. Med nøye planlegging, og nøyaktig sammensetning av kosthold og trening vil oppbygningen av muskelmassen bli mer målrettet. Med regelmessig styrketrening vil du ha store muligheter til å øke muskelmassen din. Husk at det er snakk om et kalorioverskudd som ikke er altfor for stort.

Med en negativ energibalanse og i tillegg et utgangspunkt med lav fettprosent vil kroppen ikke ha mulighet til å bygge opp muskulatur uansett hvor hardt vi trener. Dette vil over tid føre til at den lille muskelmassen vi ha vil brytes ned for å få tilgang på energi, og vi bryter ned kroppen istedet for å bygge oss opp. 

Tenk derfor at å legge på seg litt fettmasse, men mest muskelmasse vil gi en sterkere og mer motstandsdyktig kropp! 

Les gjerne mer om styrketrening her

Hilsen Helene Høimyr