Dropp juice hvis du vil ned i vekt.

Hei! Takk for en fin nettside! Jeg prøver å gå ned i vekt og lurer på om det er dumt at jeg drikker juice hver morgen og kveld? Jeg er veldig glad i eplejuice, så drikker ca. ½ liter eplejuice per dag. Prøver ellers å spise sunt, men føler meg en del sulten nå som jeg prøver å begrense matinntaket. Takknemlig for svar!


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for bra spørsmål!

Eplejuice er vel kanskje den typen fruktjuice som gir oss minst vitaminer og sunne plantestoffer. Et glass eplejuice inneholder faktisk like mye sukker som brus. Nå som du prøver å gå ned i vekt, tenker jeg derfor at det er smart at du dropper eplejuicen. Spis heller hele epler, da får du ikke bare «flytende sukker» slik du får fra juice, men du får også i deg fiber, og det vil mette bedre. Siden du kjenner deg en del sulten, så syns jeg heller du skal spise litt mer mat, fremfor å drikke eplejuice som du ikke blir mett av, og som bare gir deg ekstra sukker og kalorier.

Sunt å juice?

Frukt fremfor fruktjuice

Generelt er det ikke «usunt» med juice, men det er enda sunnere å spise hele friske bær eller frukt, fremfor å drikke frukt- og bærjuice. Og det er nettopp fordi du da også får med deg fibret, ikke bare fruktjuicen. Men, når det er sagt, så er det helt greit å drikke et glass juice som en av de anbefalte 5 om dagen. Men, hvis målet er vektreduksjon, og du også føler deg en del sulten, så er det mye bedre å spise hele frukt og grønnsaker, fremfor å drikke juice.

Mer fiber og protein

Siden du føler deg en del sulten, så kan det være lurt å øke inntaket av fiber og protein. Fiberrik er både bra for fordøyelsen, og fyller også opp i magen og gjør deg mettere. Protein er også et næringsstoff som metter godt. Gode kilder til fiber er grønnsaker, frukt, bær, belgvekster og fullkornsprodukter. Gode kilder til protein er fisk, kjøtt, egg, meieriprodukter og belgvekster.

Eksempel på 3-dagers meny for deg som vil ned i vekt

Ønsker deg lykke til videre!

Beste hilsen Cathrine