Hei, jeg er en gutt på 20 som generelt er veldig tynn, bruker medium i skjorter.

Har tidligere trent mye, men det dabbet veldig av og har trent lite det siste året. Har fått meg en stor mage nå, som er mye i veien. Den gjør at jeg ikke passer skjortene mine, men bare rundt magen. Hvordan kan jeg legge av meg dette uten at jeg blir alt for tynn i resten av kroppen? Og hva er bra mat for meg? Er i tillegg student og på lavbudsjett.


Hei du!

Fra det du forteller høres det ut som du har fått deg en typisk "eplefasong" der du har tynne bein og armer, men for mye vekt rundt midjen. Som du kanskje vet, er dette en risikofaktor for en rekke livsstilssykdommer, så det er veldig bra at du tar tak i dette nå.

Mitt tips til deg er at du begynner å trene mer, særlig styrketrening. Dermed øker du muskelmassen din, noe som også vil føre til høyere forbrenning. Spiser du samtidig sunt, vil du ha gode muligheter til å bli tynnere rund magen uten å bli tynnere ellers på kroppen. Når det gjelder maten, er mitt beste tips til deg at du forsøker å spise regelemessig, og alltid spiser frokost. Det er også lurt å kutte ned på raske karbohydater i form av søtsaker, søte drikker, og lyse bakevarer. Øk inntaket av langsomme karbohydrater i form av grønnsaker, grovt brød og knekkebrød, og pass på at du får i deg nok protein i form av kjøtt, fisk, kylling, og magre melkeprodukter. Spiser du på denne måten vil du holde et stabilt blodsukker, noe som er viktig for vekten.

Det er også lurt at du tenker litt over hva slags typer fett du velger. Velg umettet fett i form av fisk, oljer, margarin, og annen type plantefett fremfor mettet fett som du får fra fete kjøtt- og melkeprodukter. Et godt tips er å alltid velge magre melkeprodukter, samt å bruke rene fileter av kjøtt/kylling fremfor farseprodukter som pølser og kjøttkaker.

Ønsker deg lykke til videre!

Beste hilsen Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog