Stoffer i maten kan gi bedre helse og bremse aldring.

Visste du at en del matvarer inneholder stoffer som kan bidra til å bremse aldring? Vi trenger å forske mer på dette, men det er mye som tyder på at bestemte stoffer i maten kan gi oss bedre helse gjennom å påvirke prosesser i kroppen som har med aldring å gjøre. Vi snakker ikke her om vitaminer, mineraler eller antioksidanter, men andre stoffer som kan være viktige for helsen vår.

Sammenheng mellom autofagi og sunn aldring

Cellenes renovasjonssystem kalles autofagi. Det er en viktig prosess i cellene våre, der vi bryter ned skadede komponenter som vi ikke trenger lengre. At komponenter i cellen som er skadde eller utslitte fjernes, er viktig for at cellene våre skal holde seg friske, også når vi blir eldre. Resultatet er at cellene våre fungerer bedre og blir mindre følsomme for belastninger som et dårlig kosthold, giftstoffer, ioniserende stråling (som UV-lys) og effekter av aldring.

Maten du bør spise mer av

En del matvarer inneholder stoffer som kan virke positivt inn på prosesser som har med aldring å gjøre. Vi vet fremdeles for lite om dette, men det er en del som tyder på at det kan være gunstig for oss å få i oss mer av disse matvarene. Dette er matvarer som i utgangspunktet stort sett er ansett for å være sunne, men som kanskje er enda sunnere enn vi har trodd fordi de også inneholder stoffer som kan virke positivt inn på cellenes autofagi og andre prosesser i kroppen som virker inn på helse og aldringsprosesser.

David Sinclair ved Harvard-universitetet er en av flere forskere som legger stor vekt på slike stoffer. Spermidin, resveratrol, fisetin og quercetin er blant stoffene han trekker fram. Flere av disse stoffene, for eksempel spermidin er det ingen problemer med å få i seg gode doser av gjennom å spise hvetekim, mens andre stoffer, for eksempel resveratrol kan vi ikke få nok av gjennom mat, men må heller få det i oss via tilskudd. Det er imidlertid grunn til å utvise forsiktighet ved bruk av slike konsentrerte tilskudd.

De ulike stoffene i mat som kan defineres som aldringsbremsere trykker på brytere i cellene som overlapper hverandre, men bare til dels. Derfor kan det være et poeng å øke inntaket av flere ulike stoffer, og ikke bare fokusere på ett stoff. Noen av stoffene virker først og fremst på såkalte sirtuiner, mens andre har betydning for NAD-nivåene (energimolekyler) i cellene eller, som nevnt, for autofagi. Det er holdepunkter for at samtidig inntak av ulike stoffer har evne til å potensere effektene - altså gi større effekter enn det som kunne forventes ut ifra selve dosen.

Dette er noen av matvarene som inneholder stoffer som kan virke positivt inn på aldringsprosessen:

NAD-relatert:

  • Kapers
  • Grønn te
  • Persille
  • Oregano og timian

Sirtuinrelatert:

Resveratrol (Det er vanskelig/ikke mulig å få i seg denne mengden gjennom kostholdet, derfor må kosttilskudd benyttes om man ønsker å få i seg virksomme mengder.)

  • Jordbær

Autofagirelatert:

  • Hvetekim
  • Cashewnøtter
  • Mango
  • Grønnkål
  • Pærer
  • Shitakesopp
  • Grønn paprika
  • Gurkemeie
  • Kaffe
  • Valnøtter
  • Granateple
Kilder: