Jo tidligere du introduserer ny mat, jo lettere er det å få barna til å like det.

Barn er forskjellige, og noen er helt klart mer kresne enn andre. Men, grunnen til at noen barn spiser for ensidig kan også skyldes at foreldrene er for dårlige til å introdusere nye smaker og matvarer.

Fra pupp til grøt

Fra 6 til 12 mnd alder, er det riktig med en gradvis overgang fra morsmelk/morsmelkerstatning til fast føde. Både fordi barnet skal venne seg til nye smaker og konsistenser, og fordi det er lurt å prøve ut nye matvarer mens barnet fremdeles ammer i tilfellet barnet har noen form for matvareallergi.

Det vanligste er å starte med grøt eller finmoste grønnsaker. Fordi fordøyelsessystemet skal lære seg til å bryte ned nye stoffer, og barnet skal bli fortrolig med annen konsistens og smak enn melk, kan det være lurt å starte litt forsiktig. Start for eksempel med en grøttype, og la barnet spise denne en ukes tid før du introduserer ny mat.

Fritt frem fra ett års alderen

De fleste barn kan spise det meste når de runder et år. Undersøkelser viser at barnets matvaner i småbarnsalderen legger grunnen for hvilken mat det velger som voksen. Dermed har foreldrene en unik mulighet til å lære barnet sitt å spise sunt og variert, også som voksne.

Ved to års alderen skjer det noe med mange barn. De plir plutselig skeptiske til å smake på ny og ukjent mat. Derfor er det lurt å introdusere mange nye smaker og matvarer så tidlig som mulig, helst før barnet fyller to år.

Hvis du er altfor forsiktig med å innføre ny mat, vil det ta veldig lang tid før barnet får et variert kosthold.

Barn liker ”voksenmat”

En del barn får i seg for mye sukker og mettet fett, og for lite jern og fiber. Mange barn spiser dessuten langt mindre frukt, bær og grønnsaker enn de har behov for.

Dette kan du unngå hvis du er litt bevisst på å gi barna dine sunn og variert mat allerede fra de er bitte små. Lag gjerne typisk barnemat innimellom, men glem ikke å la barnet smake på nye retter og matvarer i tillegg.

Slik får barnet et sunt og variert kosthold:

  1. Tilby mat som ikke er typisk ”barnemat” slik som avokado, oliven, mozzarellaost, valnøtter, cherrytomater, mango, sushi osv. De fleste barn vil like slik mat.
  2. Øk tilgjengeligheten av frukt og grønt. De fleste barn spiser langt mer frukt, bær og grønnsaker hvis det er mer tilgjengelig. Et godt tips er å kutte opp frukt og grønnsaker, og tilby barnet dette flere ganger om dagen. 
  3. Kjøp eller bak grovt brød og grovt knekkebrød. Altfor mange barn spiser lyst brød, til tross for at mange liker grovt brød. 
  4. Velg umettet fett fremfor mettet ved å bruke myk plantemargarin, pesto, majones eller avokado på brødskiven og i matlaging. Server fet fisk flere ganger i uken, og la barnet få nøtter som snacks eller mellommat. Gi også en skje tran hver dag. 
  5. Begrens inntaket av sukker. Saft kan godt være med på tur, men bør ikke være en del av hverdagskostholdet. Kjeks, godteri og andre søtsaker bør begrenses til helgene. Det er fint plass til en yoghurt om dagen, så lenge barnet ikke får i seg så mye sukker ellers.
Kilde:
”Bare barnemat”, Christine Henriksen, Janne A Kvammen, Rut Anne Thomassen. Stenersen forlag.