Hva skjer med vekten når du overspiser?

En del mennesker ser ut til å tro at kostholdets sammensetning av karbohydrater, fett og protein har større innvirkning på vekten enn hvor mye kalorier vi får i oss. Dette til tross for at vitenskapen peker mot at det er kaloriinntaket som avgjør om du går opp i vekt eller ikke.

En ny studie fra the Pennington Research Center trykket i Journal of the American Medical Association (JAMA) bidrar med ny innsikt, og bekrefter at vektoppgang i form av fett avhenger av hvor mye kalorier, og ikke hvor mye protein du får i deg.

I følge ernæringsprofessor Marion Nestle er denne studien unik fordi man har målt hvor mye forsøkspersonene spiste. Dette gir mye mer presise resultater enn når man baserer seg på selvrapportering slik det gjøres i de fleste kostholds relaterte studier.

Hvordan påvirker proteininntaket vekt og kroppssammensetning?

Pennington studien var liten, den inkluderte bare 25 deltakere, men til gjengjeld svært nøye kontrollert. Alle deltakerne måtte nemlig bo på et forskningssenter i 10-12 uker, hvor de fikk utdelt all mat og drikke. De måtte også avstå fra både alkohol og koffein under studien.

Deltakerne ble tilfeldig fordelt på tre grupper. Alle skulle overspise nesten 1000 kcal per dag de siste åtte ukene av oppholdet, men proteininnholdet i kostholdet var forskjellig mellom gruppene:

Én gruppe hadde et lavt proteininntak (5 prosent av kaloriene fra protein, én gruppe hadde et normalt proteininntak (15 prosent av kaloriene fra protein), og én gruppe hadde et høyt proteininntak (25 prosent av kaloriene fra protein).

Karbohydratinntaket ble holdt konstant under hele perioden.

I løpet av studien ble deltakernes hvileforbrenning, totale forbrenning, vekt og kroppssammensetning målt med jevne mellomrom.

Minst vektoppgang hos lavproteingruppen

Alle deltakerne gikk opp i vekt i løpet av de 56 dagene de overspiste; 3 kg i lav-proteingruppen, 6 kg i normal-proteingruppen og 6,5 kg i høy-proteingruppen.

Vektøkningen i lav-proteingruppen var signifikant lavere enn i de andre to gruppene, siden deltakerne i denne gruppen ikke la på seg noe muskelmasse. Alle la imidlertid på seg omtrent like mye fett (ca 3,5 kg). Høy protein gir ikke vektnedgang med mindre du også kutter kalorier

Kaloriinntaket teller

Denne studien forteller oss altså at det ikke er noen særlig forskjell på dietter som består av 15 % protein og dietter som inneholder mer protein.

Studien tyder også på at høyproteinkost ikke vil gi en vektreduksjon med mindre du samtidig kutter ned på kaloriinntaket. Her er det verdt å nevne at et kosthold med mye fett og protein kan føre til vektnedgang fordi en slik kost er både mettende og ensidig, noe som fører til at mange får i seg mindre kalorier ved å spise på denne måten enn hva de ellers ville ha gjort.

Men får du i deg mer kalorier enn du forbruker, vil resultatet være en vektoppgang uansett om du får i deg lite eller mye karbohydrater.

Les hele studien her: Bray GA, et al. (2012). Effect of Dietary Protein Content on Weight Gain, Energy Expenditure, and Body Composition During Overeating. JAMA 307(1) s. 47-55

Artikkelen er basert på en blogg skrevet av mastergradstudent Erik Arnesen, Sunn skepsis