Bruk yogatilnærming for å få sove

Norsk sommer er det beste som finns, men for mange er de lyse kveldene og nettene et problem. Det blir vanskelig å sove når det aldri blir mørkt, men det fines hjelp uten å bruke medisin. Lær deg avspenning som man bruker i Yoga for å roe ned. Og pusteteknikk for å falle i søvn.

Yoga avspenning

Legg deg i en behagelig stilling i sengen, gjerne på ryggen så flatt som mulig. Begynn med å puste rolig, og kjenn på kroppens tyngde mot madrassen. Så begynner du med avspenningsøvelsene. Start nederst i tærne, bruk tid på å bli avspent i tær, føtter og ankler. Så går du videre oppover via leggene, knærne, lårene og sete. Fortsett gjennom hele kroppen til du føler deg tung og rolig. Fortsett på nytt hvis du ikke finner roen.

Pusteteknikk

Søvnforsker Mariano Chòlez har utviklet en pusteteknikk som roer nervesystemet og får deg til å falle i søvn. Hvis du føret bruker yoga avspenning, også puster etter denne teknikken er sjansen stor for at du sovner godt selv på lange lyse kvelder.

Pust først rolig 3 ganger, tredje gang puster du dypt ut og holder pusten så lenge du klarer. Tell gjerne inni deg.

Når du ikke klarer holde pusten lengre (ikke press for hardt) puster du så vanlig du klarer tre ganger til før du holder pusten igjen.

Dette gjør du tre ganger før du tar en pause. Så gjentar du alt 5-8 ganger. Hvis ikke du har sovnet før det!

Sov godt!