Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Du blir lettere til sinns av å trene.

En gruppe svenske forskere under ledelse av psykolog Torbjörn Josefsson ved Högskolan i Halmstad har undersøkt sammenhengen mellom trening og depresjon.

Rapporten konkluderer med at det er klar forbedring ved treningstiltak ved depresjon.

Fokus på kun trening som behandling

Dette første gang det kun er inkludert studier som spesielt fokuserer på effekten av fysisk trening.
Forskerne sammenlignet tre kategorier: deltakere uten behandling, deltakere som fikk placebo og deltakere som fikk vanlig pleie. Alle deltakerne var diagnostisert med depresjon.

- Tidligere meta-analyser har inkludert studier der man har anvendt kontrollgrupper som har fått behandling mot depresjon - for eksempel meditasjon, avslapningstrening eller lysterapi - og kan dermed ha resultert i et misvisende resultat, sier Josefsson i en pressemelding.

Meditasjon og mindfulness

Meditasjon og mindfullness er allerede bevist å hjelpe mot depresjon. Derfor var det viktig å ikke bruke dette på kontrollgruppen eller på gruppen som kun fikk trening som behandling.

Depresjon som hoveddiagnose

- For å undersøke effekten av kun fysisk trening og mosjon på depresjon trenger man først og fremst å undersøke en homogen gruppe der depresjon er hoveddiagnosen, sier Torbjörn Josefsson.

Denne rapporten omhandler depresjon som kun har fått trening som behandling.

Kan anbefales mot mild eller moderat depresjon

Analysen bekrefter at fysisk trening faktisk hjelper mot depresjon, men med visse forbehold.
Dette kan anbefales for personer med mild eller moderat depresjon som er villige, motiverte og tilstrekkelig fysisk friske til å ta del i et slikt program, konkluderer rapporten.

Be om hjelp

Sliter du kan du ta kontakt med fastlegen din eller psykolog som kan hjelpe deg videre med treningsterapi. Vær åpen om problemet og be om hjelp.

Kilder:
www.forskning.no
T. Josefsson et.al., Physical exercise intervention in depressive disorders: Meta-analysis and systematic review, Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, januar 2013
Artikkelen Deprimert? er hentet fra Bratrening.no
Annonse:
Annonse: