Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Slik blir du i bedre form.

Er du en av de som tenker at du burde begynne å trene? At du skal starte et nytt og aktivt liv til mandag? Da er du en av mange. Dessverre er det slik at det den stillesittende tiden vi har i løpet av dagen, uken og årene som går bidrar til å redusere helsen din. Mye stillesitting og lite aktivitet, bidrar nemlig til økt risiko for hjerte,- og karsykdom, diabetes og andre livsstilsykdommer.

Vi er vanedyr

Mange syns det er greit å være aktivitet når de først kommer i gang. Det tøffeste steget er ofte å gjøre handling av ord. Rett og slett å komme seg ut! Mange sitter for godt i sofaen, og velger den enkleste løsningen når kvelden kommer. Vaner er vonde og vende heter det. Men det er ikke umulig.

Slik endrer du vaner

  1. Begynn å endre vaner allerede i dag. Ikke vent til i morgen.Når kvelden kommer og du har valget mellom 30-60 minutters gåtur/joggetur ute eller sette deg i sofaen. Gå for alternativ en. Kom deg ut!
  2. Hvis du spør deg selv om du skal ta deg en tur ute i det kalde været, eller sitte i varmen og kose deg med tv og kakao, har du allerede tatt en avgjørelse. Du blir hjemme og koser deg. Nettopp fordi det er mest behagelig. Vi mennesker liker å ha det behagelig, og velger derfor det som er mest komfortabelt for oss.Vrir du litt om på spørsmålet kan utfallet bli noe helt annet; og antakeligvis resultere i en tur ut. "Skal jeg ta meg en tur ut, for så å nyte en varm og herlig dusj med massevis god samvittighet på sofaen etterpå?"
  3. Start å skriv en dagbok og noter hva du har gjort som er positivt for helsen din. I form av aktivitet. Har du vært aktiv 30 minutter eller mer, så er det pluss i boka. Dette er en motivasjonsfaktor i seg selv. I tillegg får du god oversikt over hvor aktiv du faktisk er.

Slik blir du i best mulig form på kortest tid

Kondisjonstrening er godt dokumentert og en treningsform som viser god effekt i forhold til formforbedring og positive helsegevinster. Intervalltrening er form for kondisjonstrening som viser seg å være den mest effektive for å bedre kondisjonen.

Når kondisjonen øker, får du et økt oksygenopptak. Det vil si at hjertet klarer å ta opp, og forbruke mer oksygen, noe som resulterer i at det kommer mer oksygen til arbeidende muskulatur.
I det daglige livet vil økt kondisjon føre til at dagligdagse ting, som for eksempel å gå i trapper, lange oppoverbakker, eller bare å bevege seg rundt ikke vil oppleves så tungt.

For å bli i best mulig form på kortest mulig tid så kan det være lurt å legge inn intervalltrening 1-2 ganger i uken i en periode på 6-8 uker. På denne måten vil du øke kondisjonen og formen din betraktelig.

Les mer om intervalltrening og hvordan du utfører intervalltrening.

Kilder:
Aktivitetshåndboken, Helsedirektoratet
Bli best- mental trener, Erik Bertrand Larssen
Annonse:
Annonse: