Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Jo hardere du trener, desto lykkeligere blir du!

Endorfiner er kroppens eget narkotikum. Disse hormonene utløses blant annet av trening, og gir deg følelsen av glede, velbehag og overskudd. Dette er grunnen til at du føler deg avslappet og lykkelig etter en skikkelig treningsøkt.

Runner`s High

Fenomenet “Runner`s High” er noe som har oppstått etter at mange løpere har rapportert følelsen av lykke, glede, overskudd, og at de har følt seg høy på seg selv og livet etter endt treningsøkt.

Mange har også sagt at de glemmer tid og sted under treningen, at de trer inn i en fase der ingenting er umulig og de får følelsen av og “fly avgårde”. Dette skyldes kroppens eget morfin, endorfiner. 

Runner`s High er et omdiskutert fenomen, men tyske forskere ved universitetet i Bonn, deriblant professoren Henning Boecker har nå vist at trening frigir lykkehormoner og gir deg følelsen av å bli høy.

Videre fant Boecker og de andre forskerne ut, at en lang løpetur utløser en flom av endorfiner. Det ser ut til at jo mer endorfiner som utløses, jo større blir lykkefølelsen. Det vil si at jo hardere du trener, desto lykkeligere blir du!

Forskningen viser også at trening kan ha lindrende effekt på blant annet depresjon og kroniske smerter.

Slik virker endorfiner

Endorfiner er nevropeptider som nedsetter smertefølelsen og øker følelsen av velvære. Disse nevropeptidene er såkalte opioider og tilhører samme stoffgruppe som opium, morfin og heroin.

Endorfiner utløses når kroppen blir utsatt for smerte eller ubehag. Når dette skjer, blir det rapportert til hypofysen, som svarer med å øke produksjonen av endorfiner. Du vil da få en morfinlignende effekt som påvirker både humøret og smerteoppfatningen.

Tren deg lykkelig

All aktivitet virker positivt inn på humøret, men vil du oppleve en virkelig lykkerus bør du trene i minst 30 minutter.

Intensiteten bør være fra moderat til høy. Husk jo hardere du trener, desto mer endorfiner produseres og jo lykkeligere blir du.


Kilder:
Henning Boecker, Till Sprenger, Mary E. Spilker, Gjermund Henriksen, Marcus Koppenhoefer, Klaus J. Wagner, Michael Valet, Achim Berthele and Thomas R. Tolle. The Runner''s High: Opioidergic Mechanisms in the Human Brain. First published online: February 21,2008.
http://illvit.no/mennesket/hjernen/du-blir-ruset-av-mosjon
Annonse:
Annonse: