Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

4 øvelser for effektiv Kondisjon, styrke og fettforbrenning!

Dette kinderegget av en treningsøkt har mange fordeler. Du trenger ikke utstyr, du trenger ikke treningssenter, du kan gjøre det alene og du kan gjøre det hvor som helst!

Ordet tabata kommer fra en Japansk studie på korte intervaller med bruk av øvelser. Det finnes et utall av øvelser man kan bruke, men hovedregelen er 20 sekunders hardt arbeid og 10 sekunders hvile gjennom hele treningsøkten.

4 x 4

Dette gjentar du 8 ganger som tar tilsammen 4 minutter. Gjenta denne rundet minst 4 ganger og du har gjort en fantastisk kondisjonstrening med bruk av «alle» muskler i kroppen! Når du kommer i bedre form kan du øke tempoet og ta flere runder!

Ta en og en øvelse i hver runde, vi har valgt 4 øvelser for deg. Men du kan også bytte alle 4 øvelser i en runde! Variasjonsmulighetene er ubegrensede.

Oppvarming

For å best mulig effekt er oppvarming nødvendig. Det kan gjøres med å ta rundene rolig først i 15-20 minutter, gå og løpe, ta trapper, ja alt som vil øke pulsen og gjør deg varmere.

Start litt rolig!

Den første runden kan du ta litt roligere enn de neste tre rundene. Dette for å forberede prosessene i kroppen på det harde arbeidet. Da unngår du å bli stiv allerede første runden. Dette gjelder ikke bare for tabata intervaller, men intervaller generelt.

I pausene på 10 sekunder bør du bevege deg litt for å holde blodomløpet i gang for å gi oksygen til muskelen. Du rekker også å drikke litt underveis.



Få opp pulsen, bruk hele kroppen!

Vi har valgt øvelser som holder pulsen oppe som også bruker mange muskler i hele kroppen. Viktig i alle øvelsene er å ha en aktiv kropp! Det vil si at du strammer magen og unngår å henge og svaie i ryggen. Ha parallelle ben i knebøyene og lave skuldre i arm øvelsene! Du skal ikke få vondt av øvelsene, hverken når du trener eller etter.

Vi har masse andre øvelser i vår øvelsesbank

 

Annonse:
Annonse: