Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Øvelsen som utforder styrke, balanse, og bevegeligehet i ett!

Markløft er en klassisk baseøvelse innen styrketrening, og det finnes mange forskjellige varianter av denne øvelsen. Strake markløft er en type markløft som aktiverer bakside lår (hamstrings) i større grad enn tradisjonell markløft, og denne øvelsen kan utføres på et eller to ben. 

Øvelser som gjøres på et og et ben er anbefalt å ha i ethvert treningsprogram, da disse øvelsene kan forebygge blant annet ubalanse mellom muskelfunksjon og bevegelighet i høyre og venstre side av kroppen. 

Strake markløft på et ben krever mye balanse og bevegelighet, spessielt i bakside lår, og kan godt brukes som bevegelighetstrening i tillegg til styrketrening. 

Øvelsen kan utføres med kroppsvekt, eller med en kettlebell/håndvekt i en eller to hender. 

markloft2 baard-666

Slik gjør du:

  1. Stå på et ben med kula i motsatt hånd av benet i bakken. 
  2. Stram mage og rygg.
  3. Len deg fremover på strakt ben, og la kula trekke armen ned mot gulvet. Strekk benet rett ut bakover, og pass på å holde hofta vannrett. 
  4. Trekk opp igjen til stående posisjon ved å aktivere bakside lår og setemuskulatur. 

Pass på

Hold ryggen rett og holdningen strak under hele øvelsen. 

Om det er ubehagelig å holde benet du står på helt strakt, kan du ha en lite knekk i kneet. Velger du dette er det viktig å passe på at kekken ikke blir større jo lengre ned du går. 

Det holder å gå ned så langt at overkropp og utstrakt ben er vannrette, Det viktigste er at du holder balansen, og aktiverer muskulaturen som skal arbeide. 

Annonse:
Annonse: