Hva bør du tenke på når du starter med styrketrening?

Alle har vært nybegynnere på trening.

Mange ønsker å komme igang med trening i januar, og mange er nybegynnere når det kommer til styrketrening. 

Å trene styrketrening kan gjøres enkelt og effektivt, om man vet hva man bør tenke på. 

Med riktig kroppsholdning og øvelser vil resultatene komme raskere, enn om vi trener uten å tenke over hva vi gjør. 

Hvordan få best mulig opplevelse og resultater av styrketreningen?

  • Er du nybegynner er det viktig å begynne enkelt og lett. La kroppen bli vant med både øvelser og teknikk før du legger på mer motstand. 
  • Legg opp treningsøkter som trener hele kroppen hver gang. Jo mer muskelmasse du arbeider med, jo bedre. 
  • Vær fokusert på utførelsen av øvelsene, bruk speil og ta deg god tid.
  • Planlegg hvilke øvelser du skal trene under økten.
  • Fokuser på å ha en god holdning og aktiver magemuskulaturen under øvelsene. 
  • Tenk etter hvilken/hvilke muskler som skal arbeide, og kjenn etter at disse aktiveres.
  • Husk at kroppen behøver progresjon for å utfordres!
  • Få hjelp til å sette opp et godt nybegynner program av en med utdanning innen trening og aktivitet. 

10-12 repetisjoner med 3 serier passer bra for nybegynnere. 

God trening!