Både unge og eldre bør trene styrke.


Styrketrening virker positivt på hjerte- og karfunksjon, vektkontroll, beinmineraltetthet, blodsukkerregulering, depresjon og angst. Alle disse positive effektene av styrketreningen vil føre til bedre funksjon i dagliglivet, og bidra til økt livskvalitet både hos unge og eldre. Styrketrening kan også bidra til å forebygge utvikling av sykdom.

Barn og unge kan trene styrke

Mange barn er aktive i ulike idrettslag og foreninger, der de spiller ulike ballspill, eller er organisert i individuell idrett. Både ballidrett og individuell idrett er begge aktiviteter som stiller krav til hurtighet, spenst og styrke. Barna blir hurtigere, får bedre kroppskontroll, og reduserer risikoen for å skade seg under annen idrett, nettopp fordi styrketrening virker positivt på hele muskelskjelettsystemet.
Hvis barn og unge skal trene styrketrening, er det viktig at riktig løfteteknikk og gode arbeidsstillinger er på plass før de unge begynner å trene styrke selv. Det er viktig å være klar over at styrketrening ikke nødvendigvis er trening med ytre belastning (vekter).
Øvelser med egen kroppsvekt er fine styrkeøvelser for unge.
Styrketrening med maksimal ytre belastning bør ikke utføres før benstrukturen er ferdig utvokst, og epifyseskivene-, vekstsonene i knoklene, har lukket seg. Dette skjer ca. ved 16 års alder.
For barn og unge som ikke er aktive innen idretten, er styrketrening en super treningsform som vil gi en bedre kroppssammensetning og samtidig bidra til mestringsfølelse. Noe som igjen kan virke positivt på den mentale helsen.

Eldre bør også trene styrke

Muskelmassen og muskelstyrken reduseres gradvis etter en viss alder, ca. 40-50 års alder. Til å begynne med vil du merke at muskelstyrken begrenser deg i det daglige livet, men etter hvert, og for mange, blir muskelstyrken så lav at vi ikke en gang klarer å utføre daglige gjøremål.
Derfor er det viktig at vi utfører styrketrening slik at vi opprettholder vår selvstendighet så lenge vi kan.
Med muskelmassen mister vi også styrken i skjelettet vårt. Dermed vil risikoen for brudd øke, og vi kan etter hvert utvikle osteoporose (beinskjørhet).
Dette er helt normale og naturlige aldringsprosesser, men det fine er at vi kan gjøre noe for å motvirke at risikoen for brudd ved fall blir så stor.
Det er nemlig godt dokumentert at riktig trening og sunn kost kan motvirke disse sidene ved aldringsprosessen.


Husk at det er aldri for sent å begynne! Styrke, muskelmasse, funksjon og beinmineraltetthet kan tross høy alder, økes med tung styrketrening.