Vil du bli bedre på ski eller i en annen idrett? Få bedre balanse i 2014.

Det er ganske lett å trene opp balansen hvis du vet hvordan det gjøres. Og det gir overraskende gode resultater på kort tid. I all idrett trenger du god balanse, og bare 5 minutters trening 3 dager i uken er nok.

Hva er balanse?

Hjernen vår får informasjon på tre måter:

  1. Synet, øynene og synet er nært knyttet til balanseorganet.
  2. Balanseorganet, balanseorganet sitter i indre øret.
  3. Føle legemer i hud, sener og ledd.

Utfordre balansen

Barn elsker å utfordre balansen, snurre rundt og lukke øynene, prøve å løpe rett frem etter mange runder rundt og rundt. Balansen er mest i utvikling i barneårene. Du trenger ikke snurre rundt for å trene opp balansen din. Start med å gå tur i ulendt terreng, over stener, oppover og nedover, gå utenfor stiene.

Sett av 5 minutter:

5 minutter, 2 til 3 ganger i uken kan du trene bevisst opp balansen din, her skal du få noen tips til måter du kan gjøre det på:

Stå på tå:

Stå med bena samlet, og løft deg opp på tærne, stå der med hælene så høyt som mulig, og slipp deg rolig ned igjen. Klarer du dette enkelt kan du lukke øynene litt mens du står på tå.

Stå på et ben:

Hvis du vet du har dårlig balanse er det lurt å stå i nærheten av en vegg, så kan du støtte deg hvis du mister balansen. Løft det ene benet, prøv å flytte blikket, snu hodet rolig fra side til side.

Beveg deg samtidig:

Når du mestrer begge disse kan du starte å utfordre balansen din mer. Så på et ben og beveg armene, og det andre benet rolig. Flytt blikket, og etter hvert beveger du hele kroppen, med bare et ben i bakken. Bytt ben etterpå.

Du trener kjernemuskulatur

Her trener du ikke bare balansen, men også kjernemuskulaturen din. Så med god balanse, og sterkt senter vil du stille sterkere i all annen idrett du driver med. Dette er også trening for eldre med sviktende balanse, eller for deg som har hatt langvarig sykdom.

Trening som styrker balansen

Hvis du vil trene organisert, sammen med andre kan det anbefales å prøve Pilates eller Yoga. Der trenes det mye balanse. Prøv også balansebrett eller balanseball for mer utfordring!

Artikkelen Få bedre balanse i 2014 er hentet fra Bratrening.no