Derfor bør du trene bevegelighetstrening.

Er det noe poeng å kunne legge hodet på leggene med strake ben, eller kunne sitte i spagaten?

Nei, vi trenger ikke være så veldig myke, men det er lurt å være bevegelig!

Hva mener vi med bevegelig?

Beveglighet i alle ledd så du kan løfte armen over hodet og ta ned noe fra et høyt skap, eller bøye deg ned på gulvet for å knyte skoene er viktig. Kroppen tilpasser seg ditt bevegelsesmønster. Sitter du vil hofteleddsbøyeren din bli kortere, og du kan få vondt i ryggen. Trener du mye styrke og vektløfting vil musklene bli strammere hvis du ikke strekker dem av og til.

Kan man bli bevegelig uten å tøye?

Hvis du ønsker å bli mer bevegelig er nok det mest effektive å tøye musklene statisk i et par minutter på hvert sted. Mange synes det er både ubehagelig og kjedelig, så da dropper de hele tøyningen. Det finnes muligheter får å bli mer bevegelig likevel, og kanskje lettere for mange å utføre. Dynamisk bevegelighetstrening vil gjøre deg mykere uten at du trenger å statisk tøye musklene.

Hva er dynamisk bevegelighetstrening?

Dynamisk bevegelighetstrening er når du strekker musklelen ved å bevege deg samtidig som du strekker. For eksempel ved å svinge benet forover og bakover i en pendelbevegelse så du kjenner at du strekker forsiden og baksiden av låret. Dette er mer for å opprettholde bevegeligheten du har, men du blir også litt mykere hvis du gjentar ofte.

Tips til dynamisk bevegelighetstrening

  • Varm opp før du begynner, det er mye lettere å få stort bevegelsesutslag når du er varm.
  • Start øvelsen forsiktig og ikke rykk til
  • Gå gjennom hele kroppen, finn måter å strekke alle musklene på.
  • Gjenta bevegelselsen i 30-60 sekunder minst
  • Husk nakke, skuldre og rygg
  • Husk at det er mindre skadefare med en bevegelig kropp, og du får en flottere holdning som varer hele livet.

Du trenger ikke være myk, men bevegelig!