Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Tre tips for å bli glad i løping.

Løping er kanskje den aktiviteten, ved siden av gåing, som er både enkel, krever lite utsyr og kan gjennomføres rett utenfor døren din. Mange kvier seg når de hører ordet løpe. Løping gir mange positive helsegevinster, du blir i bedre form og du får litt kvalitetstid for deg selv.

Uteløping i frisk luft

Sesongen som ligger foran oss nå er ypperlig for løping, og det eneste du trenger å investere i er et par gode løpesko. Treningsstudio finner du rett utenfor ditt eget hus. Det er gratis og åpent til alle døgnets tider. Du trenger ikke løpe veldig lenge, en halvtime er nok. Klesvasken kan vente litt. Her er våre tre tips til hvordan du kan lære deg til å bli glad i å løpe: 

1. Tenk positivt!
Tankene dine forsterker følelsene dine. Ergo, tenker du eller prøver du og kjenne etter vondter, ubehag eller at du er sliten så vil disse følelsene forsterkes. Snu tankegangen din! Fokuser på hvor deilig det er å være ute i frisk luft, kjenne solen i ansiktet og hvor godt det er å bruke kroppen fysisk.

2. Tren gjerne med andre!
Avtal med en god venn. Da har du ikke tid til å kjenne etter noe ubehag, og det er lettere å inspirere og motivere hverandre. Det å gå litt utenfor komfortsonen (der det er litt ubehagelig slitsomt) gjør deg bare sterkere-fysisk og mentalt. God musikk på øret kan være et alternativ til treningspartner. Last ned musikk som du blir glad av.

3. Varier både terreng, lengde og intensitet.
Løping i skog og mark er mindre belastende og stiller større krav til stabilitet og balanse. I tillegg til at det er god øye-fotkoordinasjon i forhold til løping på asfalt.Hvis du er nybegynner på løping så kan det være lurt å starte lett de første ukene. Ha en god oppvarming med rask gange og begynn deretter å jogg i rolig tempo. Du kan gjerne veksle mellom rask gange og rolig jogg, men sørg for progresjon. Løp du tre lyktestolper og rask gange den første økten så øker du med en lyktestolpe for hver gang. Tilslutt har du løpt hele runden.

Husk å ha tålmodighet! Å bli glad i løping er ikke gjort over dagen hvis du aldri har løpt før. Gi deg selv tid og hold ut. Det er verdt det!

Artikkelen Liker du ikke å løpe? er hentet fra Bratrening.no
Annonse:
Annonse: