Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sånn kan du begynne uten at det gjør bare vondt.

For mange er det å tøye en pine, stive muskler gjør det nærmest umulig å strekke ut etter trening. Er du en av den som kanskje tøyer leggen eler litt forside lår, eller kanskje ingenting etter en treningsøkt? Er det bare vondt å tøye kan det hende du bør bruke litt tid på å komme over kneika. Stive og stramme muskler kan innebære en økt skadefare, og det trenger ikke være vondt for å komme i gang med bevegelighetstreningen.

Hvordan trene opp bevegeligheten uten å tøye?

For å bli mer bevegelig og få mer tøyelige muskler er det viktig å opprettholde den funksjonen du allerede har, og sakte få musklene lengre. Jeg vil anbefale en lett oppvarming først. Har du trent styrke, kan det være lurt å sykle eller gå i 5 minutter før du starter. Har du løpt eller trent annen kondisjonsidrett som fotball, aerobic eller noe annet kan du begynne rett etter treningen. Prøv å få musklene til å slappe av før du begynner, legg deg eventuellt ned i 2 minutter for å roe ned.

Mest skånsom er dynamisk bevegelighetstrening

Dynamisk bevegelighetstrening er den mest skånsomme måten å bli mer bevegelig på. Det er viktig at du får den muskelgruppen du skal tøye til å være avspent. Strammer du og holder pusten er det mye vanskeligere å få musklene til å strekke seg.

Beveg en og en muskelgruppe

Finn en måte du kan bevege deg på som strekker den muskelgruppen du ønsker å tøye. For eksempel bakside lår. Strekk det ene benet frem og bøy det bakerste. Begynn forsiktig å bevege overkroppen frem over det strake benet foran. Når du kjenner det strekker litt løfter du deg opp igjen. Pust ut når du lener deg fremover og inn når du trekker deg opp. Det skal være rolige bevegelser og ingen nykk. Dette kan du gjerne gjenta 20-30 ganger før du bytter ben.
Når du ikke nykker eller presser vil musklene slappe av og etter hvert gi litt etter uten smerter. Er du flink å gjøre dette etter hver trening vil du etterhvert bli mer bevegelig.

Bruk fagpersoner

Trener du på et treningssenter kan du spørre PT eller instruktør om gode dynamiske strekkøvelser for hele kroppen. Dette tar litt tid, men sakte vil kroppen bli mer bevegelig og etter hvert vil det bli lettere å tøye mer statisk.

Artikkelen Hvordan bli mer bevegelig? er hentet fra Bratrening.no
Annonse:
Annonse: