3 tips for å unngå vektøkning i desember.

Desember en den måneden i året der vi nordmenn spiser og drikker mer enn ellers. Trening og aktivitet har vi nesten ikke tid til. Tiden bare «flyr avgårde», huset skal vaskes, julegaver og juleantrekk skal kjøpes. Det er noe som skjer hele tiden så treningen legges på hylla til nyåret. Kjenner du deg igjen?

For det første er et høyere energiinntak og redusert energiforbruk er ingen god kombinasjon. Det vil overtid føre til vektoppgang. For å hindre at vektpilen går oppover, eller at du føler deg dvaskere er det ikke mye som skal til.

Les også: Så mange kalorier trenger du

En annen viktig grunn til å holde på trening og aktivitetsvanene i desember er at det kan være utrolig tungt å komme i gang med gode treningsrutiner igjen. Det er lettere å utsette og utsette hvis du har vært borte fra treningen en god stund.

Dessuten gjør uker uten trening noe med deg. Det er ingen tvil om at aktivitet og trening gir overskudd og energi, og det er jo nettopp det du trenger for å komme deg gjennom denne hektiske, stressende og koselige måneden. Så frem med kalenderboka og planlegg når du skal være i aktivitet.

3 gode tips som funker

1.Korte og intensive økter

Vanligvis trener du kanskje en time eller mer 2-4 ganer per uke. I desember er det ikke alle som har tid eller kapasitet til det. Da kan du legge inn to kortere men mer intensive intervalløkter i desember. Det trenger ikke ta mer enn 20-40 minutter.

Hva slags type intervall velger du selv, men kjør gjerne to ulike typer. Eksempelvis en langintervall og en kortintervall, i bakke eller på flatmark. Les mer om intervalltrening HER. Det viktigste er at pulsen skal opp og du skal virkelig ut av komfortsonen og teste dine egne grenser. Hardt og effektivt! 

2. Styrketrening hjemme eller på senter

Styrketrening er viktig av mange grunner les mer HER. Styrker du skjelett og muskulatur, som igjen reduserer risiko for benskjørhet, fall og brudd.

3. Gjør alltid aktive valg  

Hverdagsaktivitet er viktig, og det gir deg et høyere energiforbruk. Vær bevisst når du er på kjøpesenteret og shopper. Parker lengst unna døra, ta trapp i stedet for heis/rulletrapp. Tenk aktive valg hele tiden.

Tenk også over hva du putter i munnen. Utenom juleselskap er det viktig at du har et næringsrikt og sunt kosthold. Spis grovkarbo, magert og proteinrikt. Alltid vann som tørstedrikk! Sørg for at du opprettholder et stabilt blodsukker gjennom dagen så er det lettere å unngå å falle for fristelser.

Artikkelen Velg en aktiv desember er hentet fra Bratrening.no