Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Er det så viktig å være myk?

Alle skjønner at hvis du driver med turn eller Rytmisk Gymnastkk så må du være myk for å prestere bra. Men for alle oss andre som bare trener for å holde kroppen i form, må vi være myke? Er det noe poeng å kunne legge hodet på leggene med strake ben, eller kunne sitte i spagaten?

Nei, vi trenger ikke være så veldig myke, men det er lurt å være bevegelig. 

Hva mener vi med bevegelig?

Beveglighet i alle ledd så du kan løfte armen over hodet og ta ned noe fra et høyt skap, eller bøye deg ned på gulvet for å knyte skoene er viktig. Kroppen tilpasser seg ditt bevegelsesmønster. Sitter du vil hofteleddsbøyeren din bli kortere, og du kan få vondt i ryggen.  Trener du mye styrke og vektløfting vil musklene bli strammere hvis du ikke strekker dem av og til.

Kan man bli bevegelig uten å tøye?

Hvis du ønsker å bli mer bevegelig er nok det mest effektive tøye musklene statisk i et par minutter på hvert sted. Mange synes det er både ubehagelig og kjedelig, så da dropper de hele tøyningen. Det finnes muligheter får å bli mer bevegelig likevel, og kanskje lettere for mange å utføre. Dynamisk bevegelighetstrening vil gjøre deg mykere uten at du trenger å statisk tøye musklene.

Hva er dynamisk bevegelighetstrening?

Dynamisk bevegelighetstrening er når du strekker musklelen ved å bevege deg samtidig som du strekker. For eksempel ved å svinge benet forover og bakover i en pendelbevegelse så du kjenner at du strekker forsiden og baksiden av låret. Dette er mer for å opprettholde bevegeligheten du har, men du blir også litt mykere hvis du gjentar ofte.

Tips til dynamisk bevegelighetstrening

  • Varm opp før du begynner, det er mye lettere å få stort bevegelsesutslag når du er varm.
  • Start øvelsen forsiktig og ikke rykk til
  • Gå gjennom hele kroppen, finn måter å strekke alle musklene på.
  • Gjenta bevegelselsen i 30-60 sekunder minst
  • Husk nakke, skuldre og rygg

Husk at det er mindre skadefare med en bevegelig kropp, og du får en flottere holdning som varer hele livet.

Du  trenger ikke være myk, men bevegelig!

Annonse:
Annonse: