Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Er det en god grunn til å legge inn bevegelighetstrening i ukens treningsøkt? Eller er det bare tull?

Med bevegelighet tenker de fleste på å være myk, kunne gå i spagaten eller stå bro. Men bevegelighet er så mye mer. Det er en fordel å være litt bevegelig, og det er viktig å være like bevegelig på forsiden og baksiden av kroppen. Du får bedre holdning av å være bevegelig. Er du stram i brystmuskulaturen vil skuldrene trekkes fremover og man får krum rygg og ofte følger det smerter med. Sånn er det med alle deler av kroppen. Smerter kommer av og til fra usymetriske muskler.

Hvor ofte bør du trene bevegelighet?

Derfor kan det være lurt å legge inn et par dager med bevegelighet i løpet av uken. Du kan enten trene bevegelighet alene eller etter en treningsøkt. Det er lurt at muskulaturen er litt varm før du starter. Men det holder med en rask gå tur på 10 minutter.

Hvordan øke bevegeligheten?

Du kan strekke muskulaturen på forskjellige måter, ved statiske eller dynamiske bevegelser. Det er lurt å gå systematisk gjennom kroppen og strekke både forsiden og baksiden, så man får balanse i muskulaturen. Gå gjerne på stretching på et treningssenter for å lære måter å strekke på.

Hvordan kan det gjøres?

Statisk strekk:

Sett deg i den stillingen du ønsker for å strekke en bestemt muskelgruppe, for eksempel bakside lår. Finn det punktet der du kjenner det strekker godt uten å gjøre vondt. Hold strekken, bruk pusten bevisst. Hver gang du puster ut legger du litt mer press på muskelen. Det er lurt å strekke motsatt muskel etterpå, i dette tilfelle forside lår. Da er det lettere å huske alle deler.

Dynamisk strekk:

Hvis vi tar utgangspunkt i bakside lår, finner du strekken men holder ikke strekken, men puster ut og strekker, når du puster inn slipper du strekken helt, her er det også sånn at du skal finne full utslag på muskelen, og det skal ikke være vondt!
For å bli mykere bør du legge inn 2-3 økter med bevegelighet og holde på i minst 20 minutter. Hold strekken på hver muskelgruppe i 2-3 minutter.

Blir du mindre støl av å strekke?

Det har vært mye diskutert om det er nødvendig å strekke etter en treningsøkt, og det er vel stor enighet om at det ikke gjør deg mindre støl, kanskje tvert mot. Men det er viktig å holde bevegeligheten oppe med tanke på skadeforebygging, og ikke minst for god holdning. Du kjenner sikkert at det er godt å strekke etter en treningsøkt, du føler musklaturen slapper av og kroppen roer litt ned. Men skal du opprettholde bevegligheten eller bli mer bevegelig bør du legge inn lengre tid på uttøyningen. Uansett skader det ikke å tøye raskt ut etter en hard treningsøk, og det er en fin måte å avslutte treningen på.

Lykke til med bedret bevegelighet, og bedre holdning!

Bramat+

Bli med i Bramat+

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke

Annonse:
Annonse: