Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Da kan kostholdet være avgjørende for resultatet.

Trener noen ganger i uken, er det lurt å tenke på hva du spiser før og etter trening. Trener du derimot nesten hver dag, kanskje til og med flere ganger om dagen, vil kostholdet være avgjørende for hvor godt du presterer.

Optimale resultater

Uansett om målet med trening er bedre kondisjon, større muskler, lavere vekt, eller bare en litt fastere kropp, er hva du spiser og drikker helt avgjørende for resultatet. Jo hardere og oftere du trener, desto viktigere er det å være bevisst på hva du får i deg av mat og drikke, ikke minst etter trening.

Karbohydrater og proteiner etter trening

Det er to næringsstoffer som er viktig i forbindelse med trening; karbohydrater og proteiner. Etter trening trenger du begge deler!

Proteiner er viktig for optimal restitusjon og oppbygning av muskler, mens karbohydrater er nødvendig for å fylle opp glykogenlagrene i kroppen. I tillegg til å fremme glykogenlagring er karbohydrater også viktig for å stimulere utskillelsen av hormonet insulin, som virker oppbyggende på muskulatur.

Karbohydratinntaket hindrer også videre nedbrytning av muskulaturen og sørger for at det proteinet du får i deg blir brukt til å restituere og bygge opp muskelvev.

Les mer om kosthold for muskelvekst

Væske

Når du trener og svetter, mister du mer væske og salt enn ellers. Jo varmere det er og jo hardere og lengre du trener, desto mer væske og salt mister du.

Resultatet er at du presterer langt dårligere enn hvis du holder væskebalansen ved å tilføre nok væske før og under trening. For å dekke væskebehovet ditt utenom trening, trenger du minst 2 liter væske hver dag. I tillegg bør du drikke både under og etter trening for å erstatte det ekstra væsketapet.

Hvis du ikke trener mer enn en time, trenger du ikke å drikke noe annet enn vann under trening. Hvis treningsøkten er lenger, er det lurt å drikke noe som også inneholder salt og karbohydrater, for eksempel sportsdrikker, eller eplejuice blandet med mineralvann.

Grunnen til dette, er at væske som både inneholder salt og sukker lettere tas opp i kroppen enn rent vann. En annen grunn til at det er lurt å drikke noe som inneholder karbohydrater når du trener mer enn en time, er at tilførselen av karbohydrater gir deg ekstra energi til å prestere optimalt.

Les mer om sportsdrikker

Lær mer om mat og trening

Olympiatoppen har laget en rekke faktaark om mat og trening som kan være interessante for deg som trener på høyt nivå. Nedenfor finner du lenken til disse faktarkene.

Olympiatoppens faktaark

Annonse:
Annonse: